Auto / moto

Jak vybrat nejlepší moto pneumatiky? TOP produkty podle recenzí a testů

moto pneumatiky Potřebujete nové obutí pro svou motorku, abyste mohli zase bezpečně, rychle a pohodlně svištět s větrem o závod silnicemi či terénem? Máme pro vás podrobný návod, jak vybrat nejlepší moto pneumatiky.

Nejlepší moto pneumatiky na trhu

ProduktInfoHodnocení
#1Bridgestone Battlax BT-023
Nejlepší sportovní/cestovní moto pneu na trhu
+ Vylepšené chování za mokra
+ Pro přímou jízdu i zatáčení
+ Vynikají vysokou ovladatelností a mírou přilnavosti
od 2050 Kč
⭐ 100 % Číst recenze
#2Pirelli Angel GT
Alternativa sportovní/cestovní moto pneu
+ Speciální konstrukce úspěšně tlumí vibrace
+ Odolné ve vysokých rychlostech i nerovnostech terénu
+ Pravidelný výkon po celou dobu použití
od 2750 Kč
⭐ 100 % Číst recenze
#3Dunlop Sportmax Roadsmart II
+ Profil podporuje snadnou manipulaci ve všech směrech a úhlech
+ Větší hloubka dezénu
+ Snadné ovládání při nižších i vyšších rychlostech
od 2300 Kč
⭐ 98 % Číst recenze
#4Michelin PILOT ROAD 4
+ Neustále inovovaná vícesložková směs
+ Technologie pro maximální výkon
+ Perfektní vlastnosti iv mokrých podmínkách
od 2900 Kč
⭐ 96 % Číst recenze
#5Metzeler Tourance
Nejlepší pneu na enduro
+ Radiální sportovní motopneumatika na dlouhé trasy
+ Nízký hluk valení
+ Vylepšená struktura kostry pro lepší stabilitu
od 1000 Kč
⭐ 96 % Číst recenze
#6Michelin City Grip 2
Nejlepší pneumatiky na skútr
+ Celoroční motopneu pro menší stroje
+ Vyšší hmotnost pro větší stabilitu
+ Do města i ke každodennímu využití
od 1300 Kč
⭐ 94 % Číst recenze

Jak vybrat moto pneumatiky

Při výběru je důležité zvolit vhodný typ pneumatiky podle motorky, ale i podle vašeho jízdního stylu. Důležité jsou pak technické parametry a značení pneumatik.

Výběr pneumatik podle motorky

Už samotný typ motorky vyžaduje volbu specifického druhu pneumatik. Některé motorky jsou určené do terénu, jiné pro rychlou sportovní jízdu, další do města – a tak je logické, že pneumatiky nemohou být mezi nimi libovolně zaměnitelné.

Sportovní motocykly vyžadují speciální sportovní pneumatiky, které vynikají špičkovou přilnavostí, ale taky odolností, například proti přehřátí třením při velmi vysokých rychlostech. Zároveň musejí být perfektně stabilní a nabídnout optimální dezén i další vlastnosti. Nejvyšší kategorii sportovního pneu představují závodní pneumatiky.

U motocyklů, jako jsou choppery či cruisery či velmi populární cestovní endura oceníte cestovní pneumatiky. U těch je kladen důraz na vysokou životnost a dlouhé nájezdy kilometrů, ale taky na vysoký komfort při jízdě a bezpečnost. Pro rychlé a výkonné modely lze volit i pneu kombinující cestovní a sportovnější vlastnosti. Pro poklidnější ježdění zase širší pneu s důrazem na komfort.

Off-roady, crossové motorky a terénní endura zas nutně vyžadují specifické pneu s velmi hrubým, agresivním vzorkem. Ten zajistí pohyb na různorodém přírodním povrchu včetně nezpevněných povrchů, jako je štěrk, bláto, písek apod.

Velmi populární jsou i různé městské skútry a motorky. U těch je vyžadována skvělá manévrovatelnost a schopnost dobře snášet časté přibrzďování, zastavování, rychlé změny směru apod.

motocykl a kolo

Jak vybrat správnou velikost a technické parametry pneu?

Pokud už víte, jaký typ pneumatiky potřebujete pro svou motorku, je třeba se zaměřit na další parametry. Především na správnou velikost, ale i další údaje. Velmi důležité je tedy v tomto směru značení pneumatiky, které najdete na bočnici. Jde o soubor čísel a písmen, které na první pohled nedávají smysl, proto zde vysvětlíme, co vše vám značení o pneumatice napoví – a proč je důležité se jím při výběru řídit.

Šířka a výška pneumatiky

Hned prvním údajem značení je zlomek, který může vypadat takto: 180/55 nebo třeba takto 120/70. Jde o dvě neprodávanější velikosti pneumatik. První číslo (např. 180) udává šířku pneu v milimetrech, druhé číslo (např. 55) udává poměrovou výšku profilu v procentech. V daném příklade tedy značení můžeme číst tak, že výška profilu pneu činí 55 % ze 180 mm (tedy 99 mm).

Při výběru velikosti vycházejte z předchozích používaných pneumatik anebo z údajů v technickém průkazu.

Velikost ráfku

Dále v pořadí ve značení následuje informace o tom, na jaký ráfek pneumatika patří a případně o konstrukčním typu pneumatiky. Nejčastěji se na tomto místě objevuje označení R17, což znamená 17palcový ráfek a R pak značí radiální konstrukci pneumatiky.

Pokud je zde označení ZR, znamená to, že pneumatika je vhodná i pro sportovní jízdu a vysoké rychlosti nad 240 km/h. Ale jde o zastaralý typ značení, který se už na bočnicích neobjevuje, někteří výrobci ho „ze zvyku“ používají spíše v dokumentaci. Jeho funkci přebírá rychlostní index, k němuž se ještě dostaneme. Vidíte-li tedy pneu R17 (bez ZR) rozhodně to nemusí znamenat, že není určena pro vysoké rychlosti.

Hmotnostní a rychlostní index

Další částí značení je dvojčíslí a písmeno. Například 58W. První číslo je zátěžový index udávající maximální možné zatížení pneumatiky. Číslo neudává přímo nosnost v kg, ale jde o index, který se přepočítává pomocí tabulky. Číslo 58 pak značí maximální zátěž 236 kg, číslo např. 69 zátěž až 325 kg a číslo 73 nosnost až 365 kg. Jde o tři nejčastější indexy nosnosti.

Za číslem následuje písmeno, které zase představuje rychlostní index. Opět se přepočítává podle tabulek. Může jít o písmena F až W, přičemž W označuje vhodnost pro rychlost až 270 km/h. Opět můžete vycházet z předchozích pneu nebo z technické dokumentace, v technickém průkazu najdete minimální možné hodnoty zátěžového i rychlostního indexu.

Celé základní značení pak může vypadat například následovně: 120/70 R17 58W.

Kromě toho existuje ještě celá spousta další značek, parametrů a informací, které se mohou s pneumatikami pojit. Ne všechny jsou však uváděny přímo na bočnici jako součást základního značení.

Bezdušové vs. dušové pneumatiky

Bezdušové pneumatiky představují už řadu let alternativu k tradičnějším modelům s duší a nabízejí některé zajímavé výhody. Především jsou tyto pneumatiky bezpečnější a odolnější vůči defektu. Mohou mít delší životnost, méně se opotřebovávat a nabídnout vyšší komfort při jízdě. Pokud již k defektu dojde, lze s nimi po určitou dobu ještě pokračovat v jízdě bez rizika poškození ráfku.

Bezdušové pneumatiky jsou ale taky dražší a je jich podstatně menší výběr než klasických. Bezdušové pneumatiky mohou být ve značení pneumatiky označeny zkratkou TL (tubeless). Tedy například 120/70 R17 58W TL.

Kam pneumatika patří?

Dopředu, nebo dozadu? U některých motorek a pneu se může pneumatika pro přední kolo lišit od pneumatiky pro zadní kolo. Přední pneumatika je značená F/Front a může mít vlastnosti ideální pro dobrou manévrovatelnost a zvládání náporu při brždění.

Zadní pneumatika značená R/Rear zas musí přenášet sílu výkonu a odolávat větší zátěži. Může mít o něco větší rozměry a hmotnostní index, používají se i poněkud odlišné konstrukce, výrobní směsi, dezény apod.

Pneumatiky mají taky „dobu trvanlivosti“

To, že se pneumatiky opotřebovávají, když po nich jezdíte, asi chápe každý. Ale faktem je, že pneumatiky nevydrží věčně, ani pokud jen zahálejí ve skladu. Proto je důležité znát stáří pneumatik, které pořizujete či používáte nebo které vám leží v garáži. Zjistíte ho z označení DOT přímo na pneu. DOT je datum výroby značená čtyřciferným číslem, například 1523.

Pneumatika byla v tomto případě vyrobena 15. týden roku 2023. Pneumatiky mají životnost optimálně cca 6, max. kolem 10 let. Je tedy záhodno nekupovat příliš obstarožní pneumatiky s datem výroby starším než cca 2 roky.

kolo motocykl

Další zkratky a značky

Na pneumatikách nebo v dokumentaci se můžete setkat ještě s různými dalšími označeními vlastností a specifikacemi.

Pokud chcete brázdit silnice, ale pohybovat se ladně i v terénu, hodit se vám mohou pneumatiky s označením A/T (all terrain), které jsou určené právě pro tyto účely. Zvládají jízdu na zpevněném povrchu i v terénu. Podobně jako v případě celoročních pneumatik do každého počasí značených AW (all weather) jde však vždy v jistém smyslu o kompromis spíše než o „to nejlepší z obou světů“.

Pokud se setkáte s označením H/T (highway terrain), vězte, že jde o pneumatiky stavěné vyloženě a specificky pro jízdu po dálnicích a silnicích. Naopak pneumatiky M/T (mud terrain) jsou dělané pro měkký terénní podklad, jako je bláto apod. Pokud chcete jezdit i v zimě, hodit se vám mohou pneumatiky M/S (mud and snow) určené na blátivé i zasněžené povrchy.

Dále se můžete setkat se značkou jako UL (ULW) značící ultra lehkou konstrukci určenou pro výkonnostní sportovní či závodní jízdu. Vyšší zatížení zase snáší pneumatiky s označením RF (reinforced) či XL (extra load).

Správný směr!

Přímo na pneumatice může být ještě docela důležitá značka v podobě šipky a případně nápisu ROTATION. Tento symbol značí směr odvíjení pneumatiky a je samozřejmě třeba ho při montáži pneumatiky dodržet. V opačném případě by pneumatika neměla optimální vlastnosti.

Homologace

Homologace pneumatik představuje oficiální potvrzení, že daná pneumatika splňuje veškeré zákonem a normami stanovené bezpečnostní a technické náležitosti. Homologace pro ČR má označení E8, ale lze u nás použít jakoukoli evropskou homologaci (E), protože všechny splňují dohodnutou normu ECE.

Pneumatiky však mohou být homologovány i přímo pro určité konkrétní značky motorek i aut. Takto homologované pneu může poskytnout v kombinaci s daným strojem ideální vlastnosti, výkon a bezpečnost. Homologované pneumatiky jsou obvykle dražší, ale náročnějším zájemcům se investice vyplatí.

Hloubka dezénu a čas na výměnu

Jak poznat, že přišel čas pneumatiku vyměnit? Jedním z vodítek může být stáří pneumatiky a délka používání (viz DOT). Lepší a konkrétnější informaci o stavu pneumatiky vám však může poskytnout změření hloubky dezénu.

Minimální hloubku dezénu stanovuje dokonce zákon a u motocyklů činí 1,6 mm, u malých skútrů od 50 kubických centimetrů je to 1,0 mm. Mnozí motorkáři vám však potvrdí, že hodnota 1,6 mm je už opravdu hraniční a poměrně riskantní a že už někde kolem 2 mm je citelně znát ztráta optimálních vlastností pneumatik a zhoršuje se jízdní bezpečnost, ovladatelnost, pohodlí, výkon i další vlastnosti. Výměnu pneumatik tedy nenechávejte na poslední chvíli.

Zajetí

Pokud nasadíte fungl nové pneumatiky, počítejte s tím, že budou potřeba trochu zajet – zdrsnit jejich zpočátku příliš hladký až kluzký povrch. Může to trvat až cca 150 km, než budou pneumatiky v plné kondici. Během zajíždění vyhledávejte cesty, kde je možné často zatáčet, ale naopak se vyhýbejte vysokým rychlostem a prudkým akceleracím/brzdění.

Ceny moto pneumatik

Kolik stojí kvalitní pneumatiky na motorku? Vycházíme z ceny za 1 ks.

Pneu do 2 000 Kč

Pneumatiky na skútry, malé motorky a ekonomické, dostupné pneumatiky pro méně náročné zájemce vhodné spíše pro ježdění po městě, výlety a méně náročné cestování. Dominuje značka Mitas.

Pneu do 4 000 Kč

Lepší vlastnosti, výkon i životnost, výhodný poměr ceny a kvality. Cestovní, sportovní i sportovně cestovní pneumatiky. Výborný výběr. Vybere si většina motorkářů.

Pneu nad 4 000 Kč

Jde již o prémiovější třídu. Pneu vhodné pro náročné sportovní, výkonnostní i závodní použití. Špičkové terénní modely anebo pneu i pro náročné, dlouhé cesty s vynikající životností a komfortem. Populární jsou značky jako Pirelli, Michelin, Metzeler a další.

Nejlepší značky moto pneumatik

Kteří výrobci moto pneu se těší nejlepší pověsti a které značky nabízejí nejprodávanější pneumatiky na motorku?

  • Michelin – Značka s puncem vyšší prestiže a osvědčené kvality. Velmi dobrá volba i pro náročnější.
  • Mitas – Skvělý výběr velmi oblíbených a vesměs dostupnějších pneumatik.
  • Bridgestone – Obrovský výběr pokrývající komplexní cenové i typové spektrum.
  • Pirelli – Velmi kvalitní a ceněná značka nabízející i skvělé sportovní a závodní pneu.
ProduktInfoHodnocení
#1Bridgestone Battlax BT-023
Nejlepší sportovní/cestovní moto pneu na trhu
+ Vylepšené chování za mokra
+ Pro přímou jízdu i zatáčení
+ Vynikají vysokou ovladatelností a mírou přilnavosti
od 2050 Kč
⭐ 100 % Číst recenze
#2Pirelli Angel GT
Alternativa sportovní/cestovní moto pneu
+ Speciální konstrukce úspěšně tlumí vibrace
+ Odolné ve vysokých rychlostech i nerovnostech terénu
+ Pravidelný výkon po celou dobu použití
od 2750 Kč
⭐ 100 % Číst recenze
#3Dunlop Sportmax Roadsmart II
+ Profil podporuje snadnou manipulaci ve všech směrech a úhlech
+ Větší hloubka dezénu
+ Snadné ovládání při nižších i vyšších rychlostech
od 2300 Kč
⭐ 98 % Číst recenze
#4Michelin PILOT ROAD 4
+ Neustále inovovaná vícesložková směs
+ Technologie pro maximální výkon
+ Perfektní vlastnosti iv mokrých podmínkách
od 2900 Kč
⭐ 96 % Číst recenze
#5Metzeler Tourance
Nejlepší pneu na enduro
+ Radiální sportovní motopneumatika na dlouhé trasy
+ Nízký hluk valení
+ Vylepšená struktura kostry pro lepší stabilitu
od 1000 Kč
⭐ 96 % Číst recenze
#6Michelin City Grip 2
Nejlepší pneumatiky na skútr
+ Celoroční motopneu pro menší stroje
+ Vyšší hmotnost pro větší stabilitu
+ Do města i ke každodennímu využití
od 1300 Kč
⭐ 94 % Číst recenze

Čtěte dále:

0 Sdílení