S výběrem vám může pomoci nejen náš průvodce, ale taky žebříček, do kterého jsme zařadili nejosvědčenější a nejlépe hodnocené stroje. Kromě toho si můžete samozřejmě vypomoci uživatelskými recenzemi skútrů nebo odbornými testy.
Nejlepší skútry do 125 ccm na trhu
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
#1 | BUFFLER SR125N | ✔️ V italském retro designu a CBS bržděním ✔️ Motor o objemu 125 ccm ✔️ Zadní zavazadlový box v základní výbavě ✔️ Homologováno pro 2 osoby ✔️ Spotřeba je kolem 3l / 100km ✔️ Výkon: 5,6 kW / 7500 rpm 📌 od 60 000 Kč | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#2 | CLS CORAL 125i 7,2kW | ✔️ Skútr se sportovním vzhledem ✔️ S výkonným 7,2kW silným motorem ✔️ Přední a zadní velká 16 palcová kola ✔️ Spotřeba: 2,6 l / 100 km ✔️ Homologováno pro 2 osoby 📌 od 62 000 Kč | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#3 | Peugeot Tweet 125i Active | ✔️ Značkový, nenáročný skútr ✔️ S výkonným 7,4kW silným motorem ✔️ Spolehlivý provoz ✔️ Max. rychlost: 99 km/h ✔️ Typ motoru: 4 takt 📌 od 70 000 Kč | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#4 | Kentoya Torrax 125 | ✔️ Živý, rychlý, úsporný ✔️ Vodou chlazený motor s výkonem 12 koní ✔️ Full led světlomety ✔️ Maximální rychlost 99 km/hod. ✔️ Spotřeba: 2,5 l/100 km 📌 od 70 000 Kč | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
Obsah článku
Jak vybrat skútr do 125 ccm?
Při výběru skútru je důležitá kubatura motoru, od níž se odvíjejí i legislativní požadavky. Dále byste se měli zaměřit na výkon, konstrukci, rychlost, spotřebu, jízdní vlastnosti i vybavení.
Co je to skútr a kde se vzal?
Skútr je šikovný jednostopý dopravní prostředek s dlouhou historií. Od blízce příbuzných motocyklu se na první pohled liší především tím, že řidič sedí snožmo, nikoli obkročmo. Místo rámu je zde podlážka, takže řidič působí, jako by seděl v podstatě na židli.
Skútry mají typicky taky menší kola a obecně se dá říct, že skútry jsou méně výkonné. Jde spíše o lehká a úsporná vozítka (i když existují i docela silné cestovní modely), zatímco motocykl může být pochopitelně nadupané žihadlo. Od kola se pak skútr liší vlastním pohonem. Ten může v dnešní době zajišťovat spalovací motor, ale i elektromotor.
První skútry se prosadily ve 40. letech v Itálii a šlo o legendární modely Vespa z produkce Piaggio. Dodnes patří Piaggio k nejvýznamnějším a nejoceňovanějším výrobcům spolehlivých skútrů. Skútry se perfektně hodily pro chaotický a intenzivní provoz v úzkých a klikatých uličkách italských velkoměst, jako je Řím, Neapol a další.
Skútry vs. auta
V posledních letech se skútry dostávají do módy právě jako alternativní městský dopravní prostředek, který je hbitější a po všech stránkách méně náročný než auto. Skútr snadno zaparkujete do každé skuliny, můžete s ním lépe kličkovat v zácpě a nakonec se do cíle dostanete rychleji než v nadupaném SUV. Pořizovací ceny skútrů jsou řádově nižší než u aut a totéž platí pro provozní náklady.
Spotřeba paliva
Objem motoru je u lehkých skútrů do 125 cm3 desetinový oproti objemu motorů i slabého auta, což se projeví i na nižší spotřebě paliva. Zde bohužel neplatí přímo úměrně, že spotřeba je taky desetinová. Bude oproti autu spíše poloviční až třetinová. Spotřeba se u zmíněných skútrů do 125 cm3 pohybuje nejčastěji mezi 2-4 l na 100 km, nejčastěji mezi 2,5 až 3,5 l na 100 km.
Údržba
Kromě prostoru, pořizovacích nákladů a spotřeby paliva zaznamenáte u skútrů jistě úsporu i na úrovni údržby. Skútry jsou jednodušší, a pokud si dobře vyberete, dokážou být i velmi spolehlivé. Servisní nároky a náklady jsou opravdu výrazně nižší než u aut. I to je samozřejmě dobrá zpráva, která vede k vyššímu pohodlí.
Nevýhody
Skútry, a zejména ty lehčí do 125 cm3, mají pochopitelně i své nevýhody. Předně jde o vozidlo pro jednoho pasažéra, takže možnost použití skútru coby rodinného vozu odpadá. Skútry jsou méně výkonné a nehodí se na delší cestování. Taky komfort jezdce je omezený a použití skútru může limitovat i počasí. Skútr za autem zaostává taky bezpečností.
Pro koho je lehký skútr ideální volbou?
Pokud hledáte co nejúspornější a přitom pohodlný a rychlý dopravní prostředek pro cesty po městě – například do práce, na menší nákup, po návštěvách apod. – pak může být skútr skvělou volbou. Na rodinné použití, delší nebo náročnější cestování či cestování za horšího počasí se ovšem naopak dvakrát nehodí.
Kategorie skútrů do 125 cm3 a řidičské oprávnění
Kategorie lehkých skútrů je definována zdvihovým objemem motoru, který dosahuje maximálně 125 cm3. Pro tyto skútry není zapotřebí speciální řidičské oprávnění na motorku, ale stačí vám „běžný“ řidičský průkaz skupiny B – tedy na osobní automobily. Skútr tak může osedlat každá osoba starší 18 let a vlastnící toto řidičské oprávnění.
Na skútru však mohou brázdit ulice i mladší řidiči. Vlastníci řidičského oprávnění A1 mohou skútry používat už od 16 let. Týká se to skútrů do 125 cm3 a s omezením výkonu do 11 kW. Dokonce už od 15 let je pak možné s oprávněním skupiny AM řídit skútry, či spíše skútříky, s motorem o objemu do 50 cm3.
Benzínový vs. elektrický skútr
Volba pohonu má pochopitelně prvořadou důležitost. Elektrické motorky, skútry i auta jsou již plnohodnotnou alternativou a konkurencí vozů se spalovacími motory. V našem článku jsme se zaměřili na benzínové skútry, ale je spravedlivé minimálně připomenout i elektrickou variantu a zmínit její výhody a nevýhody oproti benzínové.
Elektrický skútr nabídne provoz bez emisí a s nízkou cenou za km. Je navíc tichý a servisně velmi nenáročný. Lze ho dobíjet v běžné zásuvce. Benzínový skútr je hlučnější a méně ekologický (aspoň pokud jde o lokální vliv na ovzduší). Provoz a servis vyjde o něco dráž. Na druhou stranu můžete dojet dále a nemusíte řešit přístup k zásuvce. Pokud bydlíte např. v bytě na sídlišti, může být dostupnost zdroje pro nabíjení problém. Skútry je přitom třeba dobíjet výrazně častěji než elektroauta s běžným dojezdem 300 a více km.
Jinými slovy, máte-li prostor pro pravidelné nabíjení a jezdíte jen krátké trasy, elektroskútr může být výhodnější. Pokud potřebujete flexibilnější dopravní prostředek, spolehlivější je benzínový skútr.
Retro vs. moderna
U skútrů většina lidí hodně dbá na designovou stránku. Toto vozítko představuje i jakýsi stylový módní doplněk. V zásadě lze přitom rozlišit dva designové tábory. Jednu tvoří moderní skútry s říznými liniemi, které mají často napodobovat vzhled sportovních motorek.
Opačnou kategorií jsou retro skútry obracející se k nejlepší tradici legendárních, zejména italských, skútrů. Tato varianta má v sobě trochu hipsterství a rozhodně jí nelze upřít stylovost a šmrnc. Oproti moderním designům jsou retro skútry více „přiznané“ a svérázné. Volba ovšem závisí čistě na vašem vkusu.
Výkon motoru a rychlost
Skútry s objemem motoru do 125 cm3 mívají jen nízký výkon. Běžně jen pod 10 kW. Skútry do 11 kW pak mohou řídit i řidiči od 16 let (viz výše). I takto nízký výkon však zajistí solidní říznost. Maximální rychlost se u skútrů běžně pohybuje mezi 80 až 100 km/h. Na jízdu po dálnici to rozhodně není, ale do města to stačí víc než bohatě. Elektrické skútry jsou ještě pomalejší, s rychlostí často 25 nebo 45 km/h. I to však na nenáročné popojíždění a přejíždění stačí.
Otevřené vs. zavřené zpracování
I konstrukční hledisko je velmi důležité. Skútry mohou mít klasickou otevřené zpracování, kdy podnožka je zcela nebo téměř plochá. Toto provedení je velmi komfortní – a střed plochy představuje další úložný prostor např. na nákupní tašku. Druhá varianta naopak disponuje vyšším tunelem mezi prostorem pro nohy. Toto řešení je typické spíše pro skútry v moderním designu a sportovnějším stylu více připomínajícím motorku. Dosahuje vyšší odolnosti a lépe se osvědčí i při jízdě v poněkud horším terénu.
Velikost kol
Pozornost byste měli věnovat i kolům. Kola s větším průměrem jsou pohodlnější a snáze s nimi zdoláte různé překážky, které na vás mohou čekat i ve městě (obrubníky, přejezdy kolejí, kočičí hlavy atd.). Menší kola mohou být o něco hbitější a přesnější.
I šířka a výška pneumatik hraje roli. Nízkoprofilové pneumatiky vypadají dobře – zvlášť na městských retro skútrech – a nabízejí velmi přesné jízdní vlastnosti, ale zaplatíte za ně zhoršeným komfortem. Šířka pneumatik by měla být úměrná výkonu. Užší pneumatiky jsou u lehkých skútrů osvědčenou volbou, neukrádají z výkonu a nabídnou vynikající ovladatelnost.
Hmotnost a velikost skútru
Většina lehkých skútrů má do 200 cm na délku a 80 cm na šířku. Jde o velmi úsporné rozměry, díky kterým dosahuje vozidlo vynikající manévrovatelnosti, hbitosti a snadno ho zaparkujete kdekoli je trochu místa. Už z podstaty věci není nijak žádoucí, aby skútr měl zbytečně nabobtnané rozměry. U skútru nám nejde o to kasat se agresivní robustností jako u SUV, ale naopak maximalizovat praktičnost.
Stejně tak hmotnost by se měla ideálně vejít do cca 115 kg. Příliš vysoká hmotnost zatěžuje motor, ubírá už tak nízkému výkonu, zvyšuje nepraktičnost a neohrabanost při manipulaci se skútrem. Podezřele nízká hmotnost zas může poukazovat na nepříliš bytelné zpracování. Skútry mají taky poměrně omezenou nosnost, s čímž je třeba počítat.
Další výbava a faktory
Většina skútrů je vybavena variátorem (automatickou převodovkou), která zásadně usnadňuje řízení a řazení. Variátor laděný na vyšší otáčky se hodí pro sportovnější modely, ve městě oceníte více převodovku přizpůsobenou nižším rychlostem. Důležitá je samozřejmě kvalita brzd. Rozhodně doporučujeme brzdy s ABS.
Pozornost si jistě zaslouží i přístrojový panel. Ten může mít analogové (u většiny retro modelů), či digitální ukazatele. Zde už záleží na osobních preferencích. Z další výbavy možná oceníte štít z plexiskla (zejména při delších cestách mimo město), uzamykatelný úložný prostor, opěrku pro spolujezdce nebo jiné detaily.
Ceny skútrů do 125 ccm
Kolik stojí kvalitní skútr? Ceny se mohou podobat nákladům na pořízení slušného elektrokola. Jsou tedy relativně nízké. Samozřejmě záleží na nárocích.
✅ Skútry do 30 000 Kč
V této sekci můžete najít omezený výběr velmi lehkých skútrů, často s kubaturou jen okolo 50 cm3. Vhodná volba pro nenáročné popojíždění či alternativa k městskému elektrokolu.
✅ Skútry do 50 000 Kč
Velmi oblíbená kategorie, ve které najdete výběr velmi oblíbených lehkých skútrů. Dobrá volba pro ježdění po městě, cesty do práce atd.
✅ Skútry nad 50 000 Kč
Zde už můžete najít i výkonnější skútry a vyberou si náročnější zájemci.
Nejlepší značky skútrů do 125 ccm
Kteří výrobci skútrů nabízejí kvalitu, spolehlivost a další kýžené vlastnosti?
- Piaggio – Italská klasika. Nabízí velmi pohodlné a spolehlivé skútry, včetně legendární Vespy. Osvědčená volba.
- Honda – Vysoká spolehlivost i skvělé jízdní vlastnosti. Honda nabízí opravdu kvalitní a oblíbené skútry, lehké i silnější.
- Kymco – Městské i sportovnější skútry. Ověřená a dobrá značka, která rozhodně stojí za úvahu.
- Peugeot – Skútry Peugeot jsou velmi oblíbené a žádané. Modely Tweet patří k nejprodávanějším městským skútrům vůbec.
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
#1 | BUFFLER SR125N | ✔️ V italském retro designu a CBS bržděním ✔️ Motor o objemu 125 ccm ✔️ Zadní zavazadlový box v základní výbavě ✔️ Homologováno pro 2 osoby ✔️ Spotřeba je kolem 3l / 100km ✔️ Výkon: 5,6 kW / 7500 rpm 📌 od 60 000 Kč | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#2 | CLS CORAL 125i 7,2kW | ✔️ Skútr se sportovním vzhledem ✔️ S výkonným 7,2kW silným motorem ✔️ Přední a zadní velká 16 palcová kola ✔️ Spotřeba: 2,6 l / 100 km ✔️ Homologováno pro 2 osoby 📌 od 62 000 Kč | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#3 | Peugeot Tweet 125i Active | ✔️ Značkový, nenáročný skútr ✔️ S výkonným 7,4kW silným motorem ✔️ Spolehlivý provoz ✔️ Max. rychlost: 99 km/h ✔️ Typ motoru: 4 takt 📌 od 70 000 Kč | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#4 | Kentoya Torrax 125 | ✔️ Živý, rychlý, úsporný ✔️ Vodou chlazený motor s výkonem 12 koní ✔️ Full led světlomety ✔️ Maximální rychlost 99 km/hod. ✔️ Spotřeba: 2,5 l/100 km 📌 od 70 000 Kč | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |