Sport / outdoor

Nejlepší celoodpružená (sjezdová) kola: TOP 6 produktů podle recenzí a testů

nejlepší celoodpružená kolaCyklistika je raketově na vzestupu ve městech i na venkově. Lidé se k tomuto dopravnímu prostředku uchylují při cestách do práce i za účelem zábavy a sportu. Cyklostezky rostou jako houby po dešti. Pokud však dáváte přednost jízdě v terénu před kličkováním v hustém provozu a rozpálený asfalt vás nechává chladnými, pak potřebujete adekvátní kolo. Možná trekingové, možná rovnou horské… a v případě, že vyhledáváte náročnější prostředí, nebo rovnou extrémní disciplíny a sjezdy, pak budete nejspíš chtít celoodpruženou variantu. Tedy kolo s odpružením předního i zadního kola, které vás v těžkém terénu nenechá na holičkách. V dnešním článku se proto zaměříme právě na výběr nejlepšího celoodpruženého kola. Podíváme se na všechny varianty a shrneme všechny důležité vlastnosti, výhody i nevýhody tohoto provedení. Taky na vás čeká přehled cenových relací kvalitních modelů a krátké recenze některých významných výrobců.

Celoodpružené kolo, pokud má opravdu splňovat určité nároky, může představovat i poměrně významnou investici. Je proto potřeba mít jasno v tom, zda jde o skutečně vhodnou volbu pro vaše potřeby a vědět, podle čeho vybírat ideální model. Vycházet je třeba především z preferovaného jízdního stylu a „disciplíny“, kterou rádi provozujete – nebo která vás láká. Samozřejmě je zde taky řada technických parametrů, které je třeba vzít v potaz.

V našem dnešním průvodci se vás pokusíme vybavit dostatečným kompendiem informací, rad a tipů, abyste mohli uskutečnit dobrý nákup a vybrali si kolo podle svých představ a za odpovídající cenu. Ani tentokrát vás neošidíme o žebříček nejzajímavějších modelů. Ty si můžete dále proklepnout v odborných testech i uživatelských recenzích celoodpružených kol. Poznatky uživatelů (zvláště těch zkušenějších), kteří konkrétní kolo vyzkoušeli, mohou být k nezaplacení.

Nejlepší celoodpružená (sjezdová) kola na trhu

ProduktInfoHodnocení
#1ROCKRIDER 27,5" ST540 S
Nejlepší cena / výkon
✔️ Rám kola propracován do nejmenšího detailu
✔️ Lehké, pohodlné a vhodné pro muže i ženy
✔️ Vybaveno výkonnými hydraulickými brzdami pro postupné brzdění
✔️ Odolná hliníková kola o průměru 27,5 " s dvoustěnnými ráfky
📌 od 18000 Kč
[usr 5 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#2ROCKRIDER 27,5 " 530 S
Tip z Decathlonu
✔️ Unisex rám - vhodný pro muže i pro ženy
✔️ Hydraulické kotoučové brzdy na předním i zadním kole okamžitě reagují a spolehlivě brzdí
✔️ Jednopřevodník pro účinné a jednoduché řazení
✔️ Výkonná a odolná hliníková kola o průměru 27,5 " s dvoustěnnými ráfky
📌 od 14000 Kč
[usr 5 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#3Ghost SLAMR X5.9 AL 29"
✔️ Výjimečný allmountain stroj
✔️ Hliníkový celoodpružený bike na 29" kolech osazen 12rychlostní sadou Sram NX Eagl
✔️ Kvalitní vzduchová vidlice Rock Shox se zdvihem 150 mm a zadní pružinový tlumič Cane Creek DB Coil IL CS se zdvihem 145 mm
📌 od 74000 Kč
[usr 4.9 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#4KTM Prowler 1964
✔️ Perfektní kolo pro drsné horské ježdění
✔️ Vynikající poměr ceny a kvality
✔️ Hliníkový rám zajišťuje odolnost, tuhost a svižnost
📌 od 68800 Kč
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#5Giant Stance 1 2021
✔️ Hliníkový rám ALUXX se systémem zadního odpružení FlexPoint poskytuje 120 mm zdvihu
✔️ Vzduchová odpružená vidlice se 130 mm zdvihu citlivě reaguje na menší i větší nerovnosti
✔️ Rám z kvalitní hliníkové slitiny - vysoká pevnost při zachování nízké hmotnosti
✔️ Moderní design a vnitřní vedení bowdenů
📌 od 51000 Kč
[usr 4.7 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#6Specialized Enduro Elite 2020
✔️ Jedinečný sjezdový výkon s překvapivě rychlým zrychlením
✔️ Úplně nový design se 170 milimetry zdvihu
✔️ Spolehlivé 12-ti stupňové převodové ústrojí SRAM GX Eagle umožní překonat i velká stoupání
📌 od 150000 Kč
[usr 4.7 text="true" tooltip="true"] Číst recenze

Jak vybrat celoodpružené kolo

Celoodpružené kolo je z principu věci určeno pro náročnou jízdu v terénu. Ta může být riziková a nebezpečná. Opravdu kvalitní a spolehlivé vybavení je tudíž základ nejen úspěchu, ale dost možná i přežití – minimálně přežití v plném zdraví, bez újmy. Pochopitelně, že ne každý musí investovat mnoho desítek tisíc. Je však třeba mít reálná a přiměřená očekávání i odpovídající požadavky.

V našem textu se zaměříme na různé varianty celoodpružených kol. Vysvětlíme taky obecné výhody a nevýhody tohoto řešení, věnovat se budeme i stěžejním parametrům, jako je velikost, geometrie rámu či materiálové zpracování.

jak vybrat celoodpružené kolo

Hardtail vs. celoodpružené kolo

Elementární otázkou je bezpochyby ta, zda je celoodpružené kolo skutečně optimální volba. Bohužel, neexistuje jednoduchá či univerzální odpověď. Jde o komplikované téma, nad kterým se musíte pořádně zamyslet. Vycházet je třeba z toho, jakým způsobem budete kolo používat. Kde a jak budete jezdit.

Hardtail

Hardtail, tedy kolo s odpruženou přední vidlicí, ale pevnou zadní stavbou, je běžnější a v průměru i dostupnější volbou. Výhodou je i větší výběr a možnosti. Hardtail kola lze označit za univerzálnější, vhodnější pro běžné uživatele a způsoby použití. S tímto kolem se můžete prohánět po silnicích, jsou vhodné na výlety se stoupáním do kopců, na „honění“ kilometrů a kvalitní horské modely obstojí i v terénu, i když relativně lehčím.

Hardtail kolo díky pevnému zadnímu rámu efektivněji přenáší sílu došlapu. Má proto typicky předpoklady pro lepší akceleraci i rychlost obecně. Taky údržba těchto kol je jednodušší. Další výhodou může být i nižší hmotnost těchto kol.

Celoodpružené kolo

Odpružení zadního rámu je technicky mnohem sofistikovanější záležitost než relativně jednoduché odpružení přední vidlice. Tato kola mají robustnější a těžší konstrukci (i když ne vždy výrazně, záleží na použitých materiálech) a údržba je složitější. Obvykle taky v rámci téže kategorie zaplatíte za celoodpružené modely více peněz.

V terénu ale poznáte sílu a krásu tohoto řešení. Celoodpružení vám poskytne úchvatnou stabilitu a ovladatelnost – a kromě toho i vyšší pohodlí při zdolávání překážet a náročnějšího terénu, zejména pak při těžkých sjezdech. I začátečník se bude s celoodpruženým kolem cítit v terénu mnohem jistěji. Pravdou však je, že toto řešení plně docení spíše zkušenější jezdci, kteří ho dokážou správně využít.

Shrnuto a podtrženo… pokud chcete svištět divočinou, aniž byste se před každým větším kořenem museli bát o holý život, celoodpružené kolo je správná volba. Pokud však většinu času trávíte na silnicích, stezkách nebo pěkných pěšinkách a jen tu a tam vás cesta svede do nějakého toho terénu, nejspíš vám bude vyhovovat spíše hardtail.

Typy celoodpružených kol podle způsobu jízdy a disciplíny

Pojďme se teď podívat na hlavní kategorie celoodpružených kol. Toto rozdělení však není nijak striktně vyhraněné a u různých modelů se mohou všelijak protínat a splývat. Přesto vám následující přehled pomůže ujasnit si, po čem se vlastně máte dívat.

Trailová kola

Jde o velmi populární celoodpružená kola s relativně nižším až středním zdvihem od cca 110 do 130 mm. Jejich geometrie a zpracování vyhovuje i „výletnímu“ ježdění po stezkách, silnicích apod. Zkrátka jde o univerzální variantu, která vás na úhledné rovině nebo při stoupání nebude příliš obírat o síly – a zároveň vás podpoří v náročnějším terénu. Obliba tohoto provedení je tedy pochopitelná. Jde o jakýsi kompromis.

Crosscountry (XC)

Kola s nízkým zdvihem (do 110 mm). Jde o kola s důrazem na sportovnější konstrukci a vyšší efektivitu došlapu, která se projevuje na vysoké rychlosti. Odpovídá tomu i sportovnější posed oproti vzpřímenějšímu a pohodlnějšímu posedu u trailu. Taky se volí tenčí pláště kol a celková hmotnost kola je nižší. Tato kola jsou vhodná i pro maratony.

All mountain

Střední zdvih, cca 130 až 150 mm. Tady už se posouváme do kategorie pro těžší terén. Kola už podporují techničtější jízdu, posed je více vzpřímený s těžištěm, které se posunuje k zadnímu kolu. V kombinaci s vyšší hmotností se tato kola stávají méně vhodnými pro běžné nebo rychlé ježdění na upravených cestách nebo pro celodenní výlety. Dá se tedy říct, že se už týká spíše vyhraněnějších jezdců.

Enduro

Vyšší zdvih až cca 170 mm. Další stupeň k technické jízdě v náročném a velmi náročném terénu. Opět kromě zdvihu roste i hmotnost. Je nutné přidat na materiálu pro zvýšení odolnosti, takže už jde o poměrně robustní kola. Těžiště posedu se sune dál k zadnímu kolu. Důležité jsou taky vysoce účinné kotoučové brzdy. Jde už o kolo pro zkušenější fajnšmekry. Jízda po rovině nebude nic úchvatného a stoupání vám dá pořádně zabrat. Za to sjezd si užijete náramně.

Sjezd (downhill) a freeride (parky)

Nakonec nejvíce vyhraněná kategorie. Jde o sjezdové speciály a kola určená pro freeride jízdu. Zdvih je velmi vysoký, až 220 mm. Vše se dál posouvá již naznačeným směrem. Tedy k vyšší hmotnosti (až 20 kg) a robustnosti, odolnosti. Těžiště je vyloženě nad zadním kolem. Brzdy musejí být špičkové. Větší stoupání s takovými koly je v podstatě nemyslitelné, proto se vyjíždí na vrchy lanovkou. Jde o záležitost pro velké nadšence a profesionály. Tomu odpovídají i ceny.

kolo na sjezd

Výška zdvihu

O tomto parametru jsme mluvili výše, v přehledu kategorií kol. Zřejmě jste pochopili, že jde de facto o výšku tlumení (zanoření vidlice). Platí přímá úměra, že čím větší výška zdvihu, tím větší překážky dokáže kolo vyrovnávat a hladce překonávat. Naopak však přitom klesá efektivita došlapu, takže vyšší zdvih ubírá kolu na rychlosti a akceleraci – taky znesnadňuje stoupání. Zkrátka čím vyšší zdvih, tím více je kolo terénní a méně „silniční“.

Úhly

Konkrétně jde o hlavový úhel a úhel sedlové trubky. V případě hlavového úhlu platí, že čím je větší čili strmější, tím je kolo ovladatelnější, počíná si obratněji a spolehlivěji při náhlých změnách směru a líp si vede při stoupání či na rovině. V hrubém terénu je však výhodnější více „položený“ tedy menší úhel, který pomáhá překonávat překážky. Hlavové úhly se pohybují od cca 63 do 70°.

Sedlový úhel. Zde platí v podstatě totéž co u hlavového. Strmější varianta napomáhá rychlejší jízdě a lepšímu přenosu efektivity došlapu, naopak položenější úhel přesouvá těžiště více nad zadní kolo a tím se stává výhodnějším pro náročný terén a sjezd, ale horším pro stoupání a rychlejší jízdu na rovině.

Délky

Jde o délku zadní nástavby a předního trojúhelníku. Delší zadní stavba vede k vyšší stabilitě a jistotě při sjezdech. Kratší je zase šikovnější a obratnější. Pokud jde o délku předního trojúhelníku, trendem je její prodlužování v kombinaci s kratším představcem.

Velikost kol

Velikost kol není příliš variabilní ani vyhraněná. V podstatě odpovídá obecnému trendu, takže vedou 29palcová kola. S poměrně výrazným odstupem pak 27,5palcová kola. Ta mohou být častější volbou především u sjezdových a enduro kol.

Materiálové zpracování

V současnosti se u kol obecně používají především slitiny hliníku coby dostupnější varianta s dobrým poměrem ceny, odolnosti a hmotnosti. U dražších a závodních kol se používá karbon, velmi lehký a pevný, nicméně náchylný např. na proražení, zlomení. Tento nedostatek pak překračuje nejvyšší liga v podobě titanu. Ten je ale zas o trochu těžší (a dražší). S ocelí se u celoodpružených kol dnes prakticky nesetkáte. Jde o dříve běžný materiál jízdních kol s vysokou odolnosti a nízkou cenou, ale taky velmi vysokou hmotností.

Šířka plášťů kol

Jak široké pláště zvolit pro celoodpružené kolo? Záleží na konkrétním typu. Celkové rozpětí se pohybuje cca mezi 2 až 3 palci. Nejmenší šířku mívají crosscountry kola (cca do 2,4 palců). Trailová kola mívají nejčastěji střední, univerzálnější tloušťku 2,2 až 2,6 palců. Dále pak šíře roste u all mountain, enduro, a nakonec sjezdových kol.

Velikost kola

Velikost kola je odvislá od délky sedlového rámu a uvádí se v palcích nebo písmenech XS až XXL podobně jako například u oblečení. Délka trubky pak závisí na výšce postavy jezdce. Konkrétní poměry se liší v závislosti na typu kola, případně i dalších faktorech. Většina specializovaných prodejců či výrobců nabízí poměrové tabulky s přesnými mírami. Od těch je vhodné se odrazit. Zde jen orientační obecná představa:

  • Menší postava do 160 cm – rám cca 15-16 palců
  • Střední postava do 180 cm – rám cca 17-19 palců
  • Vyšší postava nad 180 cm – rám cca 20-23 palců
kolo rock mountain
Rocky Mountain kolo

Ceny celoodpružených kol

Jakou částku musíte investovat do kvalitního celoodpruženého kola? Najdou se sice i levné modely, ale počítejte s tím, že opravdu spolehlivý a dobrý model vás vyjde dráž.

✅ Kola do 30 000 Kč

Omezený výběr modelů, často spíše dětských nebo dospělých pro rekreační, nenáročné použití. Celoodpružené modely v této ceně nabízí např. značky Olpran či RockRider.

✅ Kola do 60 000 Kč

Dominují značky jako Giant, Rock Machine, Kellys, Scott, Superior a další. Výběr už je slušný a můžete zde najít i kola pro náročnější použití a vybírat z rozmanitější palety typů, materiálových provedení apod.

✅ Kola nad 60 000 Kč

Zde teprve najdete pořádný výběr opravdu kvalitních až špičkových a závodních celoodpružených kol. Opět můžete vybírat z celé škály typů, nechybí samozřejmě endura či downhill modely. Mezi oblíbené značky patří Rock Machine, Scott, Bergamont, Superior, Cannondale, Specialized a další.

Nejlepší značky celoodpružených kol

Které značky celoodpružených kol se nejvíce uchytily a těší se zájmu jezdců?

  • Olpran – Zejména méně nároční, rekreační jezdci se mohou zhlédnout v kolech Olpran. Značka nabízí celoodpružené modely za dostupné ceny.
  • Kellys – Celoodpružené modely především v nižší a střední relaci. Velmi oblíbené a většinou vysoce hodnocené v rámci poměru ceny a kvality.
  • Scott – Střední až dražší kola. U této významné značky už si vyberou i nároční jezdci.
  • Rock Machine – Jedny z nejoblíbenějších celoodpružených kol vůbec. Střední a vyšší relace. Výborná kvalita.
ProduktInfoHodnocení
#1ROCKRIDER 27,5" ST540 S
Nejlepší cena / výkon
✔️ Rám kola propracován do nejmenšího detailu
✔️ Lehké, pohodlné a vhodné pro muže i ženy
✔️ Vybaveno výkonnými hydraulickými brzdami pro postupné brzdění
✔️ Odolná hliníková kola o průměru 27,5 " s dvoustěnnými ráfky
📌 od 18000 Kč
[usr 5 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#2ROCKRIDER 27,5 " 530 S
Tip z Decathlonu
✔️ Unisex rám - vhodný pro muže i pro ženy
✔️ Hydraulické kotoučové brzdy na předním i zadním kole okamžitě reagují a spolehlivě brzdí
✔️ Jednopřevodník pro účinné a jednoduché řazení
✔️ Výkonná a odolná hliníková kola o průměru 27,5 " s dvoustěnnými ráfky
📌 od 14000 Kč
[usr 5 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#3Ghost SLAMR X5.9 AL 29"
✔️ Výjimečný allmountain stroj
✔️ Hliníkový celoodpružený bike na 29" kolech osazen 12rychlostní sadou Sram NX Eagl
✔️ Kvalitní vzduchová vidlice Rock Shox se zdvihem 150 mm a zadní pružinový tlumič Cane Creek DB Coil IL CS se zdvihem 145 mm
📌 od 74000 Kč
[usr 4.9 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#4KTM Prowler 1964
✔️ Perfektní kolo pro drsné horské ježdění
✔️ Vynikající poměr ceny a kvality
✔️ Hliníkový rám zajišťuje odolnost, tuhost a svižnost
📌 od 68800 Kč
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#5Giant Stance 1 2021
✔️ Hliníkový rám ALUXX se systémem zadního odpružení FlexPoint poskytuje 120 mm zdvihu
✔️ Vzduchová odpružená vidlice se 130 mm zdvihu citlivě reaguje na menší i větší nerovnosti
✔️ Rám z kvalitní hliníkové slitiny - vysoká pevnost při zachování nízké hmotnosti
✔️ Moderní design a vnitřní vedení bowdenů
📌 od 51000 Kč
[usr 4.7 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#6Specialized Enduro Elite 2020
✔️ Jedinečný sjezdový výkon s překvapivě rychlým zrychlením
✔️ Úplně nový design se 170 milimetry zdvihu
✔️ Spolehlivé 12-ti stupňové převodové ústrojí SRAM GX Eagle umožní překonat i velká stoupání
📌 od 150000 Kč
[usr 4.7 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
0 Sdílení