Elektřina – resp. elektromotor – už není jen pohonem budoucnosti, ale získal si již pevnou pozici v současném provozu. Elektrická auta, skútry i motorky, ale i méně výkonné dopravní prostředky jako elektrokola či elektrické koloběžky jsou běžnou součástí silnic. Uvažujete, že vyměníte benzín či jiné palivo do spalovacího motoru za energii z baterie a elektromotor? Dáváte před auty přednost otevřené svobodě motorek? Pak jste tady správně. V našem dnešním článku se totiž s plným nasazením vrhneme na tematiku elektrických motorek. Tyto výkonné stroje dnes dosahují skvělých výsledků v mnoha ohledech a výběr je víc než zajímavý. Jak se ale rozhodnout, který model pořídit? Právě s tím vám pomůžeme. V našem průvodci najdete všechny potřebné informace a rady pro výběr nejlepší elektromotorky dle vašich nároků i možností. Zabývat se budeme obecnými výhodami a nevýhodami těchto strojů. Věnovat se budeme konkrétním stěžejním parametrům.
Kvalitní elektromotorku nepořídíte za pár tisíc. Obvykle ani za pár desítek tisíc, protože v této relaci se pohybují převážně skútry. Je tedy třeba počítat spíše s investicí v řádu stovek tisíc. Takové peníze zajisté nepustíte z ruky neuváženě. Kvalitní elektromotorky však nabízejí dostatek, aby dokázaly svou cenu obhájit. Otázkou je, zda bude tato obhajoba dostatečně přesvědčivá i pro vás. My pro vás máme pouze fakta, podle nichž se můžete rozhodovat.
Abychom nezůstávali jen u obecných poznatků, sestavili jsme jako vždy i žebříček. V něm najdete výběr toho nejlepšího ze současné nabídky výrobců a značek elektromotorek. Zařadili jsme opravdu ty největší a nejžádanější pecky, které sklízejí vynikající hodnocení v testech a recenzích elektromotorek. Máte se nač těšit a tento žebříček vám jistě poslouží minimálně jako skvělá inspirace a mustr pro případné srovnání.
Nejlepší elektromotorky na trhu
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
#1 | ZERO DSR ZF 13.0 | ✔️ Špičkový hliníkový rám s vysokou pevností ✔️ Zcela bezúdržbový motor ✔️ Extra kvalitná baterie ✔️ Bezhlučný provoz 📌 od 475000 Kč Výkon: 52 kW | Max.rýchlost: 158 km/h | Max.dojezd: 237 km | Hmotnost: 190 kg | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#2 | Energica EsseEsse 9 | ✔️ Technologická i jízdní špička ✔️ Výhradně značkové komponenty ✔️ Snadné parkování pomocí asistentů ✔️ Naplno se baterky dobijí za 3,5 hodiny 📌 od 740000 Kč Výkon: 80 kW | Max.rýchlost: 200 km/h | Max.dojezd: 200 km | Hmotnost: - | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#3 | Kuberg Freerider Street | ✔️ Vhodná pro off-roadové jezdce ✔️ Bezkonkurenční výkon a okamžité zrychlení ✔️ Unikátní design ✔️ Pro dospělé a teenagery 📌 od 178000 Kč Výkon: 4 kW | Max.rýchlost: 45 km/h | Max.dojezd: - | Hmotnost: 40 kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#4 | ZERO FXS ZF 7.2 | ✔️ Fantastické jízdní parametry ✔️ Speciálně vyvinutý Z-Force motor ✔️ Na 100 % kapacity už za 5 hodin ✔️ Lze ji spravovat pomocí mobilní aplikace 📌 od 360000 Kč Výkon: 33 kW | Max.rýchlost: 132 km/h | Max.dojezd: 161 km | Hmotnost: 133 kg | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#5 | BMW C evolution | ✔️ Futuristicky pojatý skútr ✔️ Plně elektrický pohon ✔️ LED světla a barevný TFT displej ✔️ Na 100 % kapacity za 4,5 hodiny 📌 od 396000 Kč Výkon: 35 kW | Max.rýchlost: 129 km/h | Max.dojezd: 170 km | Hmotnost: 170 kg | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#6 | DONGMA M6 | ✔️ Rychlá motorka s pěkným designem ✔️ Z 0 na 50 km/h pod 3 vteřiny ✔️ Prakticky žádný hluk ✔️ Vzhled skutečné motorky 📌 od 100000 Kč Výkon: 4 kW | Max.rýchlost: 100 km/h | Max.dojezd: 110 km | Hmotnost: 75 kg | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#7 | NQi SPORT Dusk Grey Matte | ✔️ Chytrý elektrický skútr pro dvě osoby ✔️ Systém regenerace kinetické energie a regenerativní brzdění ✔️ S praktickým dálkovým ovládáním 📌 od 80000 Kč Výkon: 1,8 kW | Max.rýchlost: 45 km/h | Max.dojezd: 51 km | Hmotnost: 99 kg | [usr 4.6 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
Obsah článku
Jak vybrat elektromotorku
Při výběru něčeho tak zásadního, jako je nová motorka, se jistě budete do značné míry rozhodovat podle osobních preferencí a takříkajíc od srdce. Přece jen nejde o rychlovarnou konvici nebo vysavač. Přesto vás určitě budou (a měly by) zajímat i ryze praktické a technické parametry…
Přinejmenším výkon motoru, kapacita a typ baterie a reálný dojezd, délka nabíjení, rychlost motorky. Fajnšmekři budou možná studovat každý jednotlivý komponent. V našem návodu vás provedeme aspoň nejdůležitějšími faktory výběru.
Proč si (ne)koupit elektromotorku?
Pokud jde o elektromobilitu, existují její zarytí zastánci i odpůrci. Každá strana může nabídnout určitý souhrn argumentů. Podíváme se na ty nejčastěji, které svědčí pro i proti.
Ekologie a šetrnost k prostředí
Tato otázka je paradoxně ztělesněním největších kontroverzí kolem elektromobility. Často jsou elektromobily propagovány jako „ekologická“ varianta vozů se spalovacími motory. Ale je tomu tak skutečně?
Věc není vůbec černobílá. Zkusíme to však zjednodušit. Klasická auta a motorky produkují během provozu zplodiny, které zatěžují ovzduší. Pro pohon využívají neobnovitelné zdroje, jejichž těžba má většinou taky daleko k šetrnému přístupu k přírodě.
Elektromobily žádné emise během jízdy neprodukují. Ale! Elektřinu je taky třeba vyrábět a velká část elektřiny se stále vyrábí v „neekologických“ elektrárnách (např. uhelných). Někdy se proto sarkasticky říká, že elektromobily a motorky mají výfuk prodloužený do elektrárny.
Dalším úskalím je samotná výroba elektromobilů a jejich komponent. Podle některých studií, představuje výroba elektromobilu větší zátěž než výroba klasického vozu či motorky. Kontroverzní je především samotná baterie. V současnosti jasně vévodící baterie potřebují množství lithia, které je potřeba vytěžit – děje se to zatím velmi neekologicky.
Celá záležitost je velice komplikovaná. Daleko nad rámec možností našeho stručného shrnutí. Ve výsledku se dá říct, že elektrické motorky a vozy mohou odlehčit přetíženému ovzduší ve městech. Rozhodně ale mají i svá úskalí. Bylo by jistě pěkné, kdyby elektromobily představovaly bezchybný ekologický zázrak a instantní spásu. Zatím však je můžeme přinejlepším považovat za „menší zlo“. Ale i to může být v napjaté environmentální situaci současnosti zásadní.
Rychle rostoucí potenciál
V současnosti se dá říct, že výroba elektrovozidel je náročnější než u konvenčních vozů, ale jejich samotný provoz je pak ekologicky i ekonomicky výhodnější. Velkou výhodu elektromobility jako takové je však třeba spatřovat především v potenciálu do budoucna. Tyto technologie se vyvíjejí opravdu raketově.
Vzpomeňme, že ještě před deseti lety byly elektromobily spíše kuriozitou, v jistém smyslu i trochu komickou (při srovnání výkonu s konvenčními vozy). Dnes nabízejí výkon srovnatelný se sportovními vozy. U motorek to platí obzvlášť. Některé z nejrychlejších motorek současnosti jezdí – světě div se – na elektropohon.
Elektromobilita je pořád v plenkách a už teď vzbuzuje velké naděje. Nejen pokud jde o výkon, ale i co se týče ekologičnosti. Existuje velká naděje, že s vývojem se bude šetrnost k prostředí zlepšovat, budou se hledat nové, čistější cesty (např. stále účinnější možnosti recyklace baterií nebo zcela nové technologie). Konvenční spalovací motory jsou naproti tomu v podstatě stagnující technologie.
Efektivita a nižší servisní náročnost a nákladnost
Ve prospěch elektromotorek a elektromobility obecně mluví i vysoká účinnost, efektivita. Nejenže jsou elektromotory technicky jednodušší, ale dokážou i podstatně efektivněji využívat přijímanou energii než spalovací kolegové. Celkově jednodušší koncept se pak odráží i v menších servisních nákladech. Přičíst je nutné i fakt, že elektrické motorky a vozy nepotřebují ani výměnu provozních kapalin, jako je olej.
Úspora na provozních nákladech
Pro mnoho lidí je stěžejním argumentem fakt, že elektrické motorky a vozy jezdí levněji. Ano, pořizovací cena je obecně vyšší, ale při nevyzpytatelných a vysokých cenách benzínu a příbuzných pohonných hmot se miska vah zase poněkud vychyluje ve prospěch elektromobility (přestože ani s cenami elektřiny to v posledku není nijak růžové). Náklady na ujetý kilometr jsou nicméně nižší. Často výrazně.
Další výhody a nevýhody elektromotorek
Elektrické motorky a vozy jsou tišší (to může být ale pro někoho i nevýhoda). Můžete je nabít ze zásuvky. Mimo domov je na druhou stranu síť dobíjecích míst zatím mnohem řidší než síť čerpacích stanic. Jednou z největších nevýhod elektromotorek je pak omezený dojezd s nutností relativně dlouhé prodlevy na nabíjení. I to se ale zlepšuje.
Elektromotorka vs. skútr a další alternativy
Proč se rozhodnout právě pro elektrický motocykl, když ve hře mohou být i další elektrická jednostopá vozítka, počínaje elektroskútrem a konče třeba elektrokoloběžkou? Skvělou výhodou elektromotorek je, že nabídnou často vynikající výkon. Vrcholné modely si v ničem nezadají s konvenčními supersportovními motorkami. Maximální rychlost může snadno překročit 200 km/h.
Rovněž dojezd je u motorek úplně na jiné úrovni než u skútrů nebo kol či koloběžek. Zatímco skútr vás na nabití doveze v průměru 50 až 80 km. U „slabších“ motorek začíná dojezd tam, kde u nejvytrvalejších skútrů končí – nad hranicí 100 km.
Další a důležitým faktorem je celkový dojem a design, ale i způsob použití. Elektrické skútry jsou optimální řešení zejména na městské popojíždění a kratší cesty. S motorkami se můžete směle pustit na dálnice nebo třeba do terénu. V každém případě jsou však taky výrazně dražší i energeticky náročnější.
Jaké řidičské oprávnění je třeba na elektromotorku?
Téma elektrovozidel a patřičného řidičského oprávnění je stále skloňované téma. Ve skutečnosti elektrická vozidla pokrývají kompletní spektrum. K některým nepotřebujete doslova nic (např. většina elektroboardů, koloběžek i kol), k jiným stačí nižší oprávnění AM, A1 či A2.
Silnější koloběžky a skútry, lehčí motorky. K silnějším elektromotorkám je pak zapotřebí i řidičák skupiny A, který však můžete získat až od 24 let nebo jste-li držitelem A2 alespoň dva roky.
Typy elektromotorek
Za elektromotorku lze označit leccos. Tato nijak exaktně nedefinovaná „kategorie“ plynule navazuje na elektrické městské skútry. Spíše se dá říct, že tyto skupiny značně splývají.
Městská elektrická motorka či skútr je záležitostí pro méně náročné použití. Ideálně v městském prostředí nebo pro kratší výjezdy mimo obec. Dojezd bývá spíše do 100 nebo kolem 100 km. Max. rychlost je zejména u skútrů často omezena jen na 45 km/h – právě kvůli potřebě nižšího řidičského oprávnění.
Jde o velmi dobré a praktické řešení na cesty do práce a běžné ježdění. Se skútrem či motorkou se můžete snadno proplétat přecpanými ulicemi a ještě lépe zaparkujete. Oceníte i velmi nízkou spotřebu energie a nižší pořizovací náklady.
Silniční elektromotorky představují kategorii s důrazem na dojezd a vysoký výkon a rychlost. Některé modely mohou splňovat podmínky pro supersportovní stroj. Například motorka Energica Ego dotahuje na hranici 250 km/h. Motorka Lightning LS-218 pak zvládá dokonce 350 km/h. Je nejrychlejším motocyklem současnosti bez ohledu na pohon.
Silniční elektromotorka tedy rozhodně nemusí představovat žádný kompromis, ale naopak nekompromisní záležitost. Samozřejmě však existuje i široké spektrum „lidovějších“ strojů s průměrnějšími proporcemi.
Terénní elektrické motorky jsou další specifickou variantou. K čemu jsou určené, asi není třeba dodávat. Zajímavé a kvalitní stroje z tohoto ranku vyrábějí například značky jako Kuberg (český výrobce), KTM, Ubco, Sur-Ron a další.
Výkon motoru
Stejně jako u konvenčních strojů patří k vůbec nejdůležitějším údajům informace o výkonu motoru. V jakých číslech se pohybují elektrické motorky?
- Do cca 20 kW se pohodlně vejdou skútry a městské motorky, ale i velmi kvalitní a terénní a enduro modely.
- Do cca 50 kW seženete skvělý výběr spolehlivých, výkonných univerzálních motorek a silničních modelů. Pokud neprahnete po extrémní síle, jistě budete spokojeni.
- Do cca 85 kW už se bavíme o velmi silných silničních a sportovních strojích. Patří sem modely jako Energica EsseEsse 9, Zero SR/F a další žihadla, ze kterých vytáhnete rychlost i 200 km/h a dojezd bývá i nad 200 km.
- Nad cca 85 kW najdete TOP třídu elektromotorek. Sportovní a supersportovní modely s extrémními až rekordními výkony.
Výhodou nižšího výkonu může být nejen menší hmotnost stroje a podstatně nižší pořizovací cena, ale třeba i nižší spotřeba nebo menší podmínky na řidičské oprávnění. Přesto můžete získat spolehlivé vozidlo.
Maximální rychlost
U elektromotorek se můžete setkat s maximální rychlostí jen 45 km/h (skútry, slabé městské modely), ale taky 350 km/h. Do 120 km/h jde o lehčí, poměrně univerzální a silniční stroje. V rozmezí cca 120 až 160 km/h se pohybují velmi dobré silniční a sportovnější modely. Nad touto hranicí už začínají velmi výkonné elektromotorky. Můžete tedy vybírat z velmi širokého spektra dle vlastních nároků.
Baterie, kapacita, dojezd, nabíjení
Současné modely elektrovozidel, včetně motorek, využívají primárně kvalitní, pokročilé akumulátory na lithiové bázi. Mají výhodný poměr hmotnosti a kapacity. Ta se většinou pohybuje mezi 5 až 15 kWh. Výhodou jsou i lepší praktické vlastnosti (netrpí paměťovým efektem, minimální samovybíjení apod.).
Dojezd se díky těmto bateriím pohybuje na velmi slušné úrovni. Od cca 50 po 250 km. Spodní hranice se týká především skútrů a městských modelů. Horní nejšpičkovějších a drahých modelů. Většina velmi kvalitních, běžných elektromotorek se pohybuje v rozpětí 100 až 200 km.
Nabíjení běžným způsobem trvá řádově jednotky hodin. Od cca 3 do 6 nebo i více. Řada modelů už ale podporuje rychlonabíjení. V takovém případě se na 80 až 90 % kapacity baterie dostanete v průměru za půl hodiny. Nevýhodou je, že ne všude je možné rychlonabíjení využít. Potřeba je speciální 400V rychlonabíječka.
Video
Ceny elektromotorek
Kolik stojí kvalitní elektromotorka? Pojďme se ve zkratce podívat na aktuální cenové relace.
✅ Elektromotorka do 100 000 Kč
V této relaci pořídíte převážně skútry a městské elektrické motorky nebo slabší silniční či univerzální modely. Počítejte s výkonem do cca 30 kW.
✅ Elektromotorka do 500 000 Kč
Velký výběr opravdu zajímavých, silných a kvalitních silničních i terénních modelů výrazných značek jako Zero, Kuberg a další. Vhodné i pro náročné zájemce.
✅ Elektromotorka nad 500 000 Kč
Elektromotorky pro nejnáročnější. Sportovní a supersportovní modely značek jako Energica nebo Zero.
Nejlepší značky elektromotorek
Které značky elektrických motorek si v současnosti zasluhují zvýšenou pozornost publika?
- Zero – Zřejmě nejvýraznější hráč na poli elektromotorek. Nabízí především vynikající silniční modely.
- Kuberg – Zajímavý český výrobce specifických, především terénních, elektrických motorek.
- X-Scooters – Značka, která nabízí kvalitní a oblíbené skútry, ale i městské motorky na elektrický pohon.
- Energica – Špičková italská značka. Motorkářský protějšek Ferrari. Nabízí jedny z nejlepších a nejsilnějších elektromotorek současnosti.
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
#1 | ZERO DSR ZF 13.0 | ✔️ Špičkový hliníkový rám s vysokou pevností ✔️ Zcela bezúdržbový motor ✔️ Extra kvalitná baterie ✔️ Bezhlučný provoz 📌 od 475000 Kč Výkon: 52 kW | Max.rýchlost: 158 km/h | Max.dojezd: 237 km | Hmotnost: 190 kg | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#2 | Energica EsseEsse 9 | ✔️ Technologická i jízdní špička ✔️ Výhradně značkové komponenty ✔️ Snadné parkování pomocí asistentů ✔️ Naplno se baterky dobijí za 3,5 hodiny 📌 od 740000 Kč Výkon: 80 kW | Max.rýchlost: 200 km/h | Max.dojezd: 200 km | Hmotnost: - | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#3 | Kuberg Freerider Street | ✔️ Vhodná pro off-roadové jezdce ✔️ Bezkonkurenční výkon a okamžité zrychlení ✔️ Unikátní design ✔️ Pro dospělé a teenagery 📌 od 178000 Kč Výkon: 4 kW | Max.rýchlost: 45 km/h | Max.dojezd: - | Hmotnost: 40 kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#4 | ZERO FXS ZF 7.2 | ✔️ Fantastické jízdní parametry ✔️ Speciálně vyvinutý Z-Force motor ✔️ Na 100 % kapacity už za 5 hodin ✔️ Lze ji spravovat pomocí mobilní aplikace 📌 od 360000 Kč Výkon: 33 kW | Max.rýchlost: 132 km/h | Max.dojezd: 161 km | Hmotnost: 133 kg | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#5 | BMW C evolution | ✔️ Futuristicky pojatý skútr ✔️ Plně elektrický pohon ✔️ LED světla a barevný TFT displej ✔️ Na 100 % kapacity za 4,5 hodiny 📌 od 396000 Kč Výkon: 35 kW | Max.rýchlost: 129 km/h | Max.dojezd: 170 km | Hmotnost: 170 kg | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#6 | DONGMA M6 | ✔️ Rychlá motorka s pěkným designem ✔️ Z 0 na 50 km/h pod 3 vteřiny ✔️ Prakticky žádný hluk ✔️ Vzhled skutečné motorky 📌 od 100000 Kč Výkon: 4 kW | Max.rýchlost: 100 km/h | Max.dojezd: 110 km | Hmotnost: 75 kg | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |
#7 | NQi SPORT Dusk Grey Matte | ✔️ Chytrý elektrický skútr pro dvě osoby ✔️ Systém regenerace kinetické energie a regenerativní brzdění ✔️ S praktickým dálkovým ovládáním 📌 od 80000 Kč Výkon: 1,8 kW | Max.rýchlost: 45 km/h | Max.dojezd: 51 km | Hmotnost: 99 kg | [usr 4.6 text="true" tooltip="true"] | Číst recenze |