Kolečko by mělo být nedílnou součástí vybavení každého domu, dílny, kůlny, zahradního domku anebo staveniště. Umožňuje přepravovat takřka všechny druhy materiálů a nákladů a uplatní se prakticky univerzálně. I když jde o velmi jednoduchou pomůcku, rozhodně se o jejím výběru vyplatí trochu více zauvažovat. Navzdory vizuální podobnosti nejsou všechna kolečka stejná. Liší se velikostí, zpracováním i tím, pro jaké práce a náklady jsou určená. Jak tedy vybrat nejlepší zahradní či stavební kolečko? To se dozvíte v našem dnešním článku.
Nejlepší zahradní / stavební kolečko na trhu
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
#1 | Zahradní vozík-kolečko Avenberg FORMER | + Speciální a robustní kovová konstrukce + Velký a praktický přední rám + 2 komfortní kola - s pneumatikami + Zatížení 80 kg do 2000 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#2 | Zahradní / stavební kolečko 80l | + Užitečný pomocník při práci na zahradě i stavbě + Poměr cena/kvalita + Ověřená konstrukce + Nosnost 100 kg do 1900 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#3 | Garlist GRL WB4024 | + Značková kvalita + Velmi snadno ovladatelné + Dobrá cena + Vysoká zatížitelnost – nosnost 100 kg do 850 Kč | ⭐ 98 % | Číst recenze |
#4 | Motúčko STANDARD | Kolečko s elektromotorem + Silný motor (250 W) + Nafukovací pneumatiky s hrubým dezénem + Jednorychlostní vpřed, 3,2-4,5 km/h + Nosnost 150 kg do 14000 Kč | ⭐ 96 % | Číst recenze |
#5 | G21 Maxi 150 | + Moderní kolečko z moderních materiálů + Korba je z odolného a kvalitního plastu + Robustní kovová konstrukce + Zatížení 150 kg do 3000 Kč | ⭐ 96 % | Číst recenze |
#6 | Zahradní vozík G21 GA 90 | + 4 nafukovací kola + Praktická skládací korba + Odolné materiály + Maximálni nosnost 130 kg do 3000 Kč | ⭐ 94 % | Číst recenze |
Obsah článku
Jak vybrat kolečko na zahradu či stavbu
Při výběru je důležité zvážit, jak a kde budete kolečko používat a věnovat pozornost materiálům, nosnosti a objemu, případně i speciálním funkcím, možnostem nebo požadavkům. S výběrem kvalitního modelu vám mohou pomoci i uživatelské nebo odborné recenze zahradních a stavebních koleček.
Trakaře a kolečka – kde se vzaly a k čemu jsou?
Trakaře coby pojízdné rámy určené k přepravě materiálů jsou známé už ze starověké Číny, ale používali je nejspíše i Řekové a Římané a nejspíše už tehdy existovaly různě upravené varianty pro použití ve stavebnictví i zemědělství.
Kolečko se od vývojově staršího trakaře liší přítomností korby na rámu. Původní dřevo taky většinou nahrazuje kov nebo kombinace kovu a plastu. Na rozdíl od trakaře kolečko umožňuje i přepravu sypkých materiálů, takže možnosti jeho využití jsou daleko širší a univerzálnější. Ani kolečko však není žádný moderní vynález. Nejstarší stále dochované kolečko pochází z 16. století.
Kolečko se dnes uplatní prakticky v každém domě se zahradou, ale je taky neodmyslitelnou pomůckou na staveništích. I dnes je však třeba vybírat kolečko i podle toho, k jakým účelům bude sloužit. Jak na to?
Zpracování a objem korby
Většina lidí věnuje při výběru kolečka pozornost zejména právě nákladnímu prostoru. Důležitá je zde kapacita (objem v litrech), ale i nosnost a taky materiálové zpracování.
Objem korby se u většiny modelů pohybuje mezi cca 60 l až 210 l. Spíše výjimečně najdete korby výrazněji mimo tento rozsah. Malé korby mají výhodu lepší skladnosti a nižší hmotnosti, zvláště při ocelovém zpracování. Velké korby s objemem 200 l či více už mohou být poměrně dost neohrabané, proto toto řešení volte, jen pokud opravdu takto velký objem využijete.
Kov i plast
Nosnost na rozdíl od objemu obvykle není uváděna. Odvíjí se zejména od materiálu a jeho kvality. Na jedné straně jsou korby z velmi kvalitní lisované oceli – na druhé to mohou být laciné korby z levných a tenkých plastů anebo i korby z textilu (skládací modely koleček).
Samozřejmě toto spektrum je mnohem plynulejší. Kvalitní plastové korby mohou mít rovněž velmi solidní nosnost. Obecně je však přesto nutné počítat spíše s nižší celkovou odolností a nosností než u ocelových koreb. Plastová kolečka mají výhodu nižší ceny a hmotnosti a mohou být vhodnou volbou zejména na zahradu nebo pro příležitostné použití.
U ocelových koreb je důležitá i kvalitní povrchová úprava v podobě pozinkování nebo odolného práškového lakování chránící proti vlhkosti a dalším povětrnostním vlivům. Práškové lakování může být ještě trvanlivější a odolnější ochranou než pozinkování.
Návrat k tradici
Pokud vás to výrazně táhne k tradičním anebo naopak moderním a přírodě blízkým řešením, sáhnout můžete i po kolečku s dřevěnou korbou nebo celodřevěném kolečku. Výběr je sice u nás poměrně velmi omezený, ale sehnat je lze. Pokud bude zpracování kvalitní, může být dřevěné kolečko poměrně velmi odolné. Nevýhodou bude vyšší až vysoká cena, ale i nepříliš příznivá hmotnost.
Rám kolečka
Rámy koleček bývají z ohýbaných ocelových trubek.
Zpracování kol
Materiálové zpracování kol či jejich velikost jsou rozhodně velmi důležité faktory při výběru stavebního či zahradního kolečka. Obecně lze rozlišit dva typy kol – nafukovací a plná (nenafukovací).
Plná kola bývají nejčastěji bantamová nebo plastová (polyuretan). Vhodná jsou především pro stavební kolečka. Tato kola jsou bezúdržbová a nehrozí propíchnutí duše. Jejich vysoká odolnost se hodí na staveništích skrývajících všelijaké nástrahy, odpad a terén. Odolnost je zde sice trochu na úkor pohodlí při jízdě, ale pravděpodobně se tento ústupek většinou vyplatí.
Nafukovací kola s klasickou pneumatikou jsou naopak typickou volbou pro zahradní kolečka. Terén často zahrnuje trávu, hlínu, měkké a nerovné podloží, kde však zároveň nehrozí takové riziko defektu jako na staveništi.
Jedno, nebo více kol?
Klasické kolečko má zkrátka jedno kolečko (jak vyplývá z definice i názvu) a mohlo by se zdát, že jakákoli další diskuze je zbytečná. Přesto nelze opomenout fakt, že se běžně prodávají i kolečka se dvěma koly – ale taky čtyřkolé vozíky – bez ohledu na názvosloví.
Leckde ve světě jsou už dvoukolá kolečka i preferovanou volbou. Důvodem je výrazně lepší stabilita a taky fakt, že kola posunutá více na ke středu korby přebírají podstatně větší zátěž. I když je samotné kolečko těžší, pro převážení těžkých nákladů může být mnohem pohodlnější a bezpečnější. Navíc nemusíte řešit rovnoměrné naskládání nákladu na korbu, aby se kolečko nepřevažovalo. Na druhou stranu je to pochopitelně na úkor manévrovatelnosti.
Na prostorné zahradě to vadit nemusí, ale pokud se potřebujete „motat“ po členitém staveništi a úzkými prostory nebo vyjíždět na provizorní nájezdy z prken, jednokolé kolečko bude stále lepší volba. Výhodou je i nižší cena a hmotnost a lepší skladnost.
Motorizované kolečko – dobrý nápad, nebo nesmyslný výstřelek?
V době aku nářadí a elektro mobility by bylo s podivem, kdyby někdo se nedalo pořídit i stavební či zahradní kolečko s vlastním pohonem. Průkopníkem této myšlenky byla dokonce česká společnost Bravo-Isolit, která před lety představila svá motorová kolečka Motúčko. Tato kolečka se stala okamžitě velmi populární. Základní verzi poháněl 250W elektromotor s rychlostí pojezdu až 4,5 km/h. Vyšší verze jsou výkonnější a rychlejší, mají vyšší nosnost apod.
Motorová kolečka nabízejí i značky jako Extol, Duramot či Hecht. Obecně začíná cena elektrických motorových koleček někde těsně pod hranicí 10 tisíc Kč. Vyplatí se ale taková investice, když běžné kolečko stojí třeba jen desetinu?
Záleží samozřejmě jak pro koho. Kolečka s podpůrným pojezdem mohou být skvělou volbou pro seniory či osoby s fyzickým nebo zdravotním omezením, kteří potřebují obstarávat zahradu či dům a chtějí si práci usnadnit. Kolečko s motorem pak samozřejmě může zefektivnit i intenzivní práci na stavbě, která díky pojezdu půjde od ruky rychleji a s menší námahou. Motúčko či alternativy jiných značek tak mohou najít místo ve stavebních i jiných firmách i v domácnostech.
Pokud však nemáte žádné zvláštní omezení a kolečko využíváte spíše pro méně náročné a příležitostné činnosti, motorová varianta může být zbytečně drahé, předimenzované řešení.
Skládací kolečko – kdy se uplatní?
Další neortodoxní variantou kolečka je skládací kolečko. Kvalitní modely nabízí například značka Vonroc. Tato kolečka mají textilní korbu a složitelný rám, takže je po použití můžete složit podobně jako například štafle. Zaberou tak minimum místa v zahradním domku či kůlně. Zároveň jsou celkově velmi lehké.
Tato kolečka mají výhody i omezení. Vhodná jsou především pro zahradní použití a převážení lehkých nákladů (listí, tráva, seno,…). Naopak například na stavbu se taková kolečka opravdu nehodí.
Vozíky na dřevo
Pokud chcete pomocí koleček přepravovat především palivové dříví, může být vhodnější volbou pořídit si přímo vozík na dřevo. Existují různé varianty, ale obvykle mají dvě nebo čtyři kola, což zvyšuje stabilitu při přepravě poněkud „vratkého“ a zároveň relativně těžkého nákladu, jakým je dřevo.
Vozíky mají často korby s drátěným výpletem, ale existují i modely s dřevěnou či dokonce proutěnou korbou, nebo naopak s korbou plastovou. Zajímavou variantou jsou vozíky s jednoduchým rámem na způsob rudlíku. Dřevo se naskládá do rámu a vozík může sloužit jako mobilní zásobník, kde můžete dřevo i přímo skladovat a díky vertikálnímu uložení nezabere mnoho místa.
Ceny zahradních a stavebních koleček
Kolik stojí kvalitní zahradní kolečko nebo kolečko na stavbu? Ceny jsou poměrně rozmanité a ne vždy se vyplatí sáhnout po nejlevnější variantě. Kolečko přece jen není věc, kterou bychom kupovali každý rok nebo dva. Naopak kvalitní model může sloužit snadno deset a více let.
Kolečka do 1 000 Kč
Velmi levná kolečka lze pořídit už kolem 500 Kč nebo i levněji. Většinou jde o velmi malá kolečka s objemem korby kolem 60 l, častá je i plastová korba. Řešení pro nenáročné použití. Do tisíce Kč je již větší výběr i poněkud objemnějších koleček.
Kolečka do 3 000 Kč
V této relaci si vybere většina zájemců, kteří chtějí odolné, kvalitní kolečko zejména pro stavební účely anebo náročné zahradní použití. Výběr zahrnuje i objemná kolečka.
Kolečka nad 3 000 Kč
V této relaci už jde většinou spíše o různé speciální a atypické modely. Příkladem mohou být motorová kolečka, jejichž cena začíná pod hranicí 10 000 Kč.
Nejlepší značky zahradních a stavebních koleček
Které značky koleček jsou osvědčené a kteří výrobci patří k nejoblíbenějším? Máme pro vás pár tipů.
- Motúčko – jedinečný výrobek Motúčko (elektricky poháněné kolečko), na celém světě prodáno již přes 45 000 kusů. Modely si můžete prohlédnout na oficiálním webu.
- Caterpillar – Velmi kvalitní a odolná kolečka vhodná i pro náročné, především stavební, použití. Vyšší cena.
- G21 – Velmi populární a osvědčená značka koleček s výbornou kvalitou. Především stavební, ale i zahradní modely.
- Garlist – Tato velmi oblíbená a žádaná značka nabízí zejména zahradní kolečka v různých relacích, včetně poměrně dostupných.
- Max – Opět především zahradní kolečka a velmi prodávaná značka. V průměru o něco levnější alternativa Garlist.
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
#1 | Zahradní vozík-kolečko Avenberg FORMER | + Speciální a robustní kovová konstrukce + Velký a praktický přední rám + 2 komfortní kola - s pneumatikami + Zatížení 80 kg do 2000 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#2 | Zahradní / stavební kolečko 80l | + Užitečný pomocník při práci na zahradě i stavbě + Poměr cena/kvalita + Ověřená konstrukce + Nosnost 100 kg do 1900 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#3 | Garlist GRL WB4024 | + Značková kvalita + Velmi snadno ovladatelné + Dobrá cena + Vysoká zatížitelnost – nosnost 100 kg do 850 Kč | ⭐ 98 % | Číst recenze |
#4 | Motúčko STANDARD | Kolečko s elektromotorem + Silný motor (250 W) + Nafukovací pneumatiky s hrubým dezénem + Jednorychlostní vpřed, 3,2-4,5 km/h + Nosnost 150 kg do 14000 Kč | ⭐ 96 % | Číst recenze |
#5 | G21 Maxi 150 | + Moderní kolečko z moderních materiálů + Korba je z odolného a kvalitního plastu + Robustní kovová konstrukce + Zatížení 150 kg do 3000 Kč | ⭐ 96 % | Číst recenze |
#6 | Zahradní vozík G21 GA 90 | + 4 nafukovací kola + Praktická skládací korba + Odolné materiály + Maximálni nosnost 130 kg do 3000 Kč | ⭐ 94 % | Číst recenze |