Auto / moto

Jak vybrat nejlepší leštěnku na auto? TOP produkty podle recenzí a testů

auto lesk kapota
Jak obnovit a rozjasnit lak auta? Samozřejmě důkladným vyleštěním. A co k tomu budete potřebovat? Řadu věcí. Mezi nejdůležitější však patří kvalitní a správně zvolená lešticí pasta. Jak vybrat tu nejlepší leštěnku na auto, co dalšího budete potřebovat a jak dosáhnout ideálních výsledků? To vše se dozvíte v dnešním článku.

Nejlepší leštěnky na auto na trhu

ProduktInfoHodnocení
#1Leštěnka na auto s voskem Auto Finesse Tripple
Nejlepší leštěnka na auto dle nás
+ Laku auta dodá dlouhodobou ochranu
+ Zbaví lak oxidace
+ Má karnaubský vosk
do 350 Kč
⭐ 100 % Číst recenze
#2Leštěnka před voskováním Angelwax Perfect Polish
+ Vyhladí jemné mikroškrábance
+ Hloubkově čistí
+ Odstraní oxidace laku
do 400 Kč
⭐ 100 % Číst recenze
#3Leštěnka před voskováním ValetPRO Purple Passion
+ Odleští mírné škrábance
+ Prodlouží životnost vosku
+ Udělá z laku zrcadlo
do 450 Kč
⭐ 98 % Číst recenze
#4Pasta na škrábance na autě Auto Finesse Eliminator
+ Pro krásny lak
+ I na odřeniny z parkoviště
+ Odstraňuje škrábance bez leštičky
do 460 Kč
⭐ 96 % Číst recenze
#5Meguiar's Ultimate Compound
Účinná leštěnka
+ Přípravek na rozleštění těch nejtěžších defektů laku
+ Obnovuje povrch
+ Dodává laku vysoký lesk, obnovuje barvu
do 350 Kč
⭐ 96 % Číst recenze
#6K2 ULTRA CUT
Brusná a lešticí pasta
+ Snadno roztíratelná pasta
+ Rychle se nanáší a leští
+ Vhodná pro všechny druhy a odstíny laků
do 50 Kč
⭐ 94 % Číst recenze
#7Tempo Pasta
Stará dobrá vosková pasta na leštění
+ Na čištění, leštění a konzervaci starších autolaků
+ Odstraňuje z povrchu nečistoty
+ Zvýrazní barvu a zvýší lesk karoserie
do 100 Kč
⭐ 94 % Číst recenze

Jak vybrat leštěnku na auto

Volba samotné pasty by měla vycházet z toho, jaký zvolíte postup renovace laku, jaké máte nároky a o jaký lak jde. V našem článku se dozvíte vše potřebné, abyste se mohli pustit do práce.

Co vše je potřeba pro leštění auta?

Pokud jste se odhodlali svépomocí pustit do údržby a renovace laku vašeho vozu, budete potřebovat nějaké to vybavení. Vhodným řešením je promyslet si nejdříve důkladně postup a podle toho si předem vše nachystat a zkompletovat, aby vám posléze při práci nic nescházelo. Je třeba říct, že možných postupů je celá řada a vždy se bude lišit právě i nutné vybavení a prostředky.

Příprava laku

První krok spočívá v přípravě laku. Ta spočívá v jeho velmi důkladném mytí, čištění a dekontaminaci. Tato fáze je mimořádně důležitá, protože pokud lak není dokonale čistý, mohou na něm i mikroskopické nečistoty později při leštění působit jako zrnka na šmirgl papíru a vytvořit spíše další poškození laku navíc.

Potřebovat tedy budete autošampon, kbelík a vhodné hadry či houby, ideální je mít na oplach k dispozici wapku (vysokotlaký čistič), kterou si nemusíte hned kupovat, tento přístroj si lze i zapůjčit. Velmi doporučujeme v první fázi mytí nanést aktivní pěnu, která pomůže rozrušit hrubé prvotní nečistoty, aby při pozdějším ručním čištění nedošlo k poškrábání laku.

Další fází je tzv. dekontaminace laku, jejímž účelem je zbavit lak asfaltu, polétavé rzi, brzdného prachu, pryskyřic a dalších nežádoucích souputníků. Lak lze dekontaminovat chemickou cestou pomocí deironizérů a další kosmetiky (osvědčená je například značka Autoglym).

V případě dekontaminace mechanickou cestou přicházejí na řadu tzv. claye/clay bary. Clay je hmota, která do sebe tyto odolné a zatvrzelé částice absorbuje a zanechá lak dokonale hladký. Claye existují v různých tvrdostech.

Čím je clay tvrdší, tím je účinnější, ale zároveň rizikovější pro lak, protože sám může způsobit i jisté poškození. Pro práci s clayem se používá navíc lubrikant, který lak chrání před poškozením clayem a usnadňuje přenos částic do clay baru. Po dekontaminaci je vhodné vůz opět opláchnout.

Maskování

Důležitým krokem před leštěním je maskování. V této fázi musíte zakrýt všechny části karoserie, které nemají přijít do styku s leštičkou. Jde zejména o chromované, plastové a gumové části. K tomuto účelu se používají maskovací pásky. Zlatým standardem jsou pásky značky 3M. Jde většinou o modré pásky, voděodolné a velmi dobře osvědčené.

Leštění

Nyní už můžete přikročit k samotnému leštění. Potřebovat k němu budete pár zásadních věcí. Pokud jste se rozhodli pro účinnější a rychlejší strojové leštění, potřebovat budete samozřejmě především leštičku. Velmi populární a osvědčené jsou leštičky značky Liquid Elements (řady T2000, T3000 a T4000), které stojí kolem 2 500 až 4 500 Kč. Existují i levnější varianty od značek jako Parkside, Extol, Yato a podobně, které lze pořídit už kolem tisícovky.

Minimálně stejně důležitý jako samotná leštička je pak lešticí kotouč. K volbě kotoučů se proto ještě krátce vrátíme později v článku. A pak je tu samotná leštěnka, resp. pasty, které je třeba vybírat jak podle kotouče, tak i podle toho, jakým způsobem chceme dále postupovat. Toto téma si samozřejmě probereme důkladněji.

Co je ještě potřeba?

Při leštění je třeba na práci dobře vidět a taky kotouč pravidelně čistit. Nezapomeňte tedy na velmi dobré osvětlení a pro čištění použijte kompresor nebo ruční kartáčky na čištění kotoučů. Na setření zbytků pasty pak použijte kvalitní utěrky z mikrovlákna, a pokud chcete lak ještě „zakonzervovat“ pomocí nějaké ochrany (vosk,…), bude potřeba lak před aplikací odmastit pomocí vhodného odmašťovače, ideálně bez obsahu alkoholu.

leštění auta

Leštěnky vs. vosky

Lešticí pasty jsou stejně jako vosky a sealanty určeny k péči o lak, ale mají odlišný úkol. Vosky, ať už přírodní či syntetické, keramické či nano ochrany – všechny tyto prostředky se nanášejí na lak a vytvářejí na něm film s různou odolností a trvanlivostí, který lak chrání před vnějšími vlivy (UV záření, chemie, částečně poskytuje mechanickou ochranu, usnadňuje mytí) a poskytuje mu lepší lesk.

Vosky však nedokážou obnovit poškozený nebo zašlý lak. Pro kompletnější renovaci je třeba lak přeleštit pomocí leštěnky. Některé leštěnky přitom taky obsahují ochranné složky. Pojďme se podívat, jaké jsou druhy leštěnek a kdy kterou variantu zvolit.

Leštěnky s rychlou aplikací (jednokrokové lešticí pasty)

Takzvané jednokrokové leštěnky jsou pasty s rychlou a jednoduchou aplikací, které se zcela očekávatelně a do značné míry i právem těší opravdu velké oblibě. Výhodou těchto leštěnek je, že je může použít i začátečník. Jsou poměrně bezpečné a použití je velmi jednoduché, nevyžaduje žádné zvláštní dovednosti ani komplikovaný postup.

Použitím jednokrokové leštěnky ušetříte peníze (nepotřebujete jiné pasty, kotouče či některé další prostředky), ale taky čas, námahu a přitom se můžete těšit na velmi dobrý výsledek. Leštěnka lak obnoví, projasní a v některých případech i ochrání (pokud obsahuje ochrannou složku).

Jednokrokové leštěnky bývají středně hrubé a dokážou se postarat o většinu poškození a škrábanců. Typicky se pro představu udává, že jednokrokové leštění je účinné na 70 % (pokud 100 % představuje komplexní tříkrokové leštění třemi druhy past).

Jednokrokové pasty fungují nejlépe na spíše měkčích až středních lacích a u vozů, jejichž lak není extrémně poškozený. V těchto případech můžete dosáhnout vpravdě perfektních a zcela dostačujících výsledků. Na pastu použijte orbitální leštičku a kotouč spíše střední až jemnější podle tvrdosti laku vozu.

Vícekrokové leštění

Pokročilejší a náročnější (ve všech ohledech, včetně finančního) je vícekrokové leštění pomocí několika druhů past – obvykle tří, případně čtyř, kdy čtvrtý krok již představuje aplikaci ochranného povrchu (vosk,…).

Pokud si chcete práci s výběrem trochu usnadnit, pořídit si můžete rovnou kompletní lešticí sadu. Lešticí sady obsahují často nejen patřičné pasty, ale taky optimální kotouče k nim a třeba i další potřeby – například kartáčky na čištění kotoučů, maskovací pásky, utěrky z mikrovlákna apod.

Vícekrokové leštění má výhodu v tom, že je důkladnější – lze dosáhnout precizních výsledků i na více poškozených a tvrdých lacích. Používají se tři základní hrubosti past.

  • Hrubé pasty – Používají se jako první pro odstranění hrubějších nerovností a vad a pro nejhlubší vrypy. Má logicky nejvyšší podíl abraziv, a tedy vyžaduje nejvyšší obezřetnost při používání.
  • Střední pasty – Na výsledku se podílejí významnou měrou, proto se právě střední pasty používají i jako jednokrokové.
  • Jemné pasty – Dokončovací pasta pro jemné doladění, která má však důležitou roli. Dodává laku ten správný lesk, jiskru a jas.

Pasty s ochrannou složkou (povrchový film)

Existují i pasty a emulze, které obsahují ochrannou polituru či vosk. Ty vytvoří na laku souvislý film, který jej chrání před různými nežádoucími vnějšími vlivy.

Záleží i na tvrdosti laku

Výše jsme se zmínili o tom, že volba pasty, ale i dalších prostředků a celého postupu by se měla odvíjet i od tvrdosti laku. Obecně platí, že měkčí laky se sice snáze poškodí, ale zase je lze taky mnohem snáze renovovat a rozleštit. Tvrdé laky jsou o odolnější, ale při následné renovaci dají taky víc práce.

Například typicky prestižní německé automobilky jako BMW, Audi nebo třeba Mercedes používají dost tvrdé laky. Spíše střední tvrdost laků nesou „lidovější“ značky jako Opel, VW či Škoda.

Asijské automobilky používají převážně měkké laky, zejména je to případ Mazdy, ale taky Kia, Nissan, Toyota, Honda, Hyundai a další mají měkké laky. Z evropských značek používají měkčí až střední laky francouzské a italské automobilky jako Peugeot, Citroen či Renault, Fiat, Ferrari nebo Alfa Romeo. Střední laky mají i mnohé prestižní značky jako Bentley, Porsche, Rolls Royce, Maserati, Lamborghini a další.

Tento přehled je nicméně velmi orientační a jde spíše o určitý trend, kterým se rozhodně nelze stoprocentně řídit.

Jak vybrat správný kotouč na leštění?

K pastě je třeba zvolit i adekvátní kotouč. Většinou se setkáte s pěnovými kotouči a třemi či čtyřmi stupni tvrdosti, podle nichž jsou kotouče barevně odlišené. Tvrdé kotouče spotřebují nejvíc pasty a používají se na hrubé leštění, střední jsou univerzálnější a jemné se používají na závěrečné dolešťování nebo na jemné a citlivé laky. Velmi měkké kotouče lze pak použít i na nanášení ochranných prostředků (vosky,…).

Vlastnosti správné leštěnky

Jak by se měla chovat kvalitní lešticí pasta? Především je důležité, aby neprášila. Příliš prašné leštěnky mohou být takřka nepoužitelné. Důležité je taky, aby netvrdla a co nejsnáze se stírala. Samozřejmě by taky měla lak dokonale vyleštit, postarat se o škrábance, hologramy a další neduhy a dopřát laku nový lesk, jas a nádhernou hladkost. Zajímavé poznatky o těchto vlastnostech vám mohou poskytnout testy a recenze leštěnek na auto.

Lešticí pasty podle místa použití

Leštěnku je samozřejmě nutné vybírat i podle toho, co chcete leštit. V našem článku jsme se zaměřili na lak karoserie, ale existují i pasty pro leštění skel, kovových částí, plastových částí či světel.

Ceny leštěnek na auta

Kolik stojí kvalitní leštěnka na auto? Cena samozřejmě záleží na typu pasty, objemu a dalších faktorech.

Leštěnky do 500 Kč

Dostupné leštěnky a menší balení lešticích past, které jsou vhodné pro lokální a ruční opravy laku.

Leštěnky do 500 Kč

Kvalitní lešticí pasty různého druhu, včetně populárních jednokrokových leštěnek.

Leštěnky nad 1000 Kč

Objemné nebo speciální a velmi kvalitní leštěnky, ale taky vícekrokové sady pro komplexnější renovaci laku.

Nejlepší značky leštěnek na auta

Které značky lešticích past na auto patří k nejoblíbenějším a nejvíce osvědčeným?

  • Auto Finesse – Obrovský výběr a jedny z nejprodávanějších a nejúčinnějších leštěnek.
  • Sonax – Především dostupnější, ale solidní leštěnky na auto.
  • Gyeon – Velmi kvalitní, osvědčené a často doporučované leštěnky.
  • AngelWax – Především spíše středně drahé leštěnky s velmi dobrými výsledky.
ProduktInfoHodnocení
#1Leštěnka na auto s voskem Auto Finesse Tripple
Nejlepší leštěnka na auto dle nás
+ Laku auta dodá dlouhodobou ochranu
+ Zbaví lak oxidace
+ Má karnaubský vosk
do 350 Kč
⭐ 100 % Číst recenze
#2Leštěnka před voskováním Angelwax Perfect Polish
+ Vyhladí jemné mikroškrábance
+ Hloubkově čistí
+ Odstraní oxidace laku
do 400 Kč
⭐ 100 % Číst recenze
#3Leštěnka před voskováním ValetPRO Purple Passion
+ Odleští mírné škrábance
+ Prodlouží životnost vosku
+ Udělá z laku zrcadlo
do 450 Kč
⭐ 98 % Číst recenze
#4Pasta na škrábance na autě Auto Finesse Eliminator
+ Pro krásny lak
+ I na odřeniny z parkoviště
+ Odstraňuje škrábance bez leštičky
do 460 Kč
⭐ 96 % Číst recenze
#5Meguiar's Ultimate Compound
Účinná leštěnka
+ Přípravek na rozleštění těch nejtěžších defektů laku
+ Obnovuje povrch
+ Dodává laku vysoký lesk, obnovuje barvu
do 350 Kč
⭐ 96 % Číst recenze
#6K2 ULTRA CUT
Brusná a lešticí pasta
+ Snadno roztíratelná pasta
+ Rychle se nanáší a leští
+ Vhodná pro všechny druhy a odstíny laků
do 50 Kč
⭐ 94 % Číst recenze
#7Tempo Pasta
Stará dobrá vosková pasta na leštění
+ Na čištění, leštění a konzervaci starších autolaků
+ Odstraňuje z povrchu nečistoty
+ Zvýrazní barvu a zvýší lesk karoserie
do 100 Kč
⭐ 94 % Číst recenze

Čti také tipy na nejlepší čističe ALU kol.

0 Sdílení