Auto / moto

Nejlepší autodiagnostiky: TOP 6 produktů podle recenzí a testů

nejlepší autodiagnostiky
Čím složitější a elektronikou prošpikovanější jsou moderní auta, tím obtížnější pozici mají nejrůznější amatérští kutilové, kteří rádi tráví čas pod zvednutou kapotou. Spousta lidí už je s prakticky každou záležitostí odkázaná na servis. Ten obvykle nebývá levný – a to ani pokud šlo třeba takříkajíc o prkotinu. Možná byste si s ní poradili sami a ušetřili. Jen vědět, co vozidlu je. Právě k těmto účelům může posloužit zařízení známé jako autodiagnostika. Může mít vícero podob, ale smysl je už z názvu zřejmý. Autodiagnostika má za úkol zkontrolovat stav vozu a jeho funkcí a komponent. Ale nejen to. Některé specifické druhy problémů s ní můžete dokonce zvládnout rovnou vyřešit. Profesionální modely používané v autoservisech jsou velmi drahé hračky. Takovou pomůcku si asi běžný majitel vozu nepořídí. Bylo by to ostatně zbytečné. Existují však levnější varianty vhodné i pro uživatelské účely. A ty už za úvahu stojí. V dnešním článku se proto zaměříme na to, jak vybrat nejlepší autodiagnostiku především pro „domácí“ účely. Budeme se věnovat různým variantám i možnostem, které tyto pomůcky skýtají.

Autodiagnostika pro soukromé použití nemusí vůbec vyjít draho. Investice začínají na pár stovkách korun. Nástroj přitom poslouží dlouhodobě a opakovaně. Můžete ho navíc sdílet třeba se sousedem nebo přáteli, čímž ještě zvýšíte její užitečnost. Abyste se s těmito přístroji domluvili, nepotřebujete navíc žádné speciální školení či znalosti. Zvládne to i člověk, který se v autech nijak zvlášť dobře nevyzná. To lze jistě považovat za další významné plus. Výhodou je i fakt, že existuje více podob a provedení autodiagnostik. Vybrat si tak můžete variantu, která bude nejlépe ladit s vašimi preferencemi.

V dnešním článku na vás čeká spousta praktických informací, které se vám při výběru autodiagnostiky určitě budou hodit. Stejně tak vám může posloužit náš žebříček nejlepších aktuálních modelů. Najdete v něm nejrůznější typy těchto pomůcek v různých cenových relacích. Další informace o jednotlivých modelech vám poskytnou i odborné či uživatelské recenze autodiagnostik. Neváhejte jejich pomoc využít.

Nejlepší autodiagnostiky na trhu

ProduktInfoHodnocení
#1ELM 327
Nejprodávanější
✔️ Univerzání autodiagnostika
✔️ Více než 3000 kódů v databázi
✔️ Zobrazuje aktuální data ze senzorů
📌 od 300 Kč
[usr 5 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#2SIXTOL SX ONE
Nejlepší autodiagnostika v češtině
✔️ Ergonomický design a kompaktní rozměry
✔️ Odhalí chyby řídící jednotky motoru
✔️ Identifikuje specifické chyby v elektronice
📌 od 900 Kč
[usr 5 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#3V-checker V302
Relativně slušné recenze
✔️ Přístroj určený k diagnostice vozů VW koncernu
✔️ Rozhraní v českém jazyce
✔️ Velký display s tlumeným podsvícením
📌 od 3200 Kč
[usr 4.9 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#4VAG COM 16.8.3 MAX + HEX V2 usb kabel
Nejlepší profi autodiagnostika
✔️ Nejnovější verze nejrozšířenějšího programu VAG-COM ( VCDS ) v češtině
✔️ Připravena pro podporu vozidel 2017 a vyšší
✔️ Plně funkční sada, bez omezení
📌 od 15000 Kč
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#5Konnwei KW850 OBD II
Dobrý poměr cena / výkon
✔️ Obrovská nabídka funkcí
✔️ Zcela samostatná jednotka
✔️ Velmi přesná a spolehlivá
📌 od 2500 Kč
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#6OBDLink SX
Další na zvážení
✔️ Univerzální diagnostika
✔️ Oblíbený produkt
✔️ Lze pravidelně updatovat
📌 od 1800 Kč
[usr 4.7 text="true" tooltip="true"] Číst recenze

Jak vybrat autodiagnostiku

Při výběru autodiagnostiky je důležité zvolit si správnou formu tohoto přístroje. Takovou, která bude nejlépe vyhovovat vaším technickým dovednostem a možnostem. Velmi důležitá je volba správného standardu a ověření kompatibility zařízení s vaším vozem. Při rozhodování byste jistě měli vzít v potaz i možnosti, vybavení a funkce daného modelu. V neposlední řadě vás nejspíš bude zajímat cena a možná i značka výrobce. I to jsou jistě relevantní faktory, a proto jim v našem průvodce rovněž věnujeme prostor.

oprava auta

Co je autodiagnostika a jak funguje?

K odpovědi na tuto otázku se musíme dostat trochu oklikou. Před pár dekádami se začaly objevovat první speciální diagnostické přístroje pro automobily. Ty uměly komunikovat s Electronic Control Unit – tedy ECU – řídící jednotkou vozu.

ECU je de facto integrovaný počítač, který má na starosti kontrolu a ovládání dalších jednotek a komponent vozu. Disponuje taky údaji ze senzorů, které jsou různým funkcím přiděleny. Za normálních okolností nemá běžný uživatel do činnosti ECU a informací v ní shromažďovaných vhled. Autodiagnostika pak představuje jakési rozhraní mezi ECU a uživatelem vozu. Vámi.

Ještě v devadesátých letech nebyly normy diagnostik sjednocené. Existovalo množství typů, sběrnic a portů, takže v celé záležitosti panoval značný zmatek, který komplikoval život nejen majitelům vozů, ale i servisům.

Teprve na přelomu milénia došlo k plošnému sjednocení norem diagnostik – neboli OBD (On Board Diagnostic). V současnosti – resp. již cca 20 let – je používán plošný standard OBD II s 16pinovým konektorem. Kromě relativně starých aut by jej tudíž měly podporovat prakticky všechny vozy. Původně se norma OBD II zabývá diagnostikou čistě emisních systémů vozu. V reálu jdou však možnosti diagnostiky nad tento základní rámec.

Kam to zapojit?

Kde hledat 16pinovou zásuvku pro zapojení diagnostického zařízení? Norma uvádí, že zásuvka má být na řidiči dobře dostupném místě do 50 cm od volantu. Většinou ji najdete ze spodní strany palubní desky. Někdy je třeba sejmout spodní kryt volantu.

Značkové vs. univerzální autodiagnostiky

Automobilky typicky používají vlastní, originální nástroje pro autodiagnostiku. Tyto přístroje mají široké možnosti a jsou perfektně kompatibilní. Příkladem značkových autodiagnostik mohou být zařízení Clip značky Renault, FiCom pro značky Fiat, Alfa Romeo či Lancia anebo např. velmi oceňované diagnostiky VAG spadající pod koncern Volkswagen.

Autodiagnostiky VAG zastupují především modely V-Checker, které u nás patří k oblíbeným a vysoce hodnoceným. Použít ji přitom můžete nejen na vozy VW, ale třeba i starou dobrou Škodu nebo i Audi a Seat. Možnosti jsou vynikající, vše šlape opravdu na výbornou. Nevýhoda? Relativně vysoká cena. To je ostatně obecná nevýhoda originálních, značkových diagnostik.

Existuje však i plejáda výrobců univerzálnějších pomůcek pro autodiagnostiku. Tato zařízení často podporují kompletní sortiment aut vyrobených od jistého data:

  • Typicky jde o americké vozy vyrobené od roku 1996, evropské benzínové vozy vyrobené od roku 2001 a evropské dieselové vozy vyrobené od roku 2003.

Kompatibilní jsou s určitými soubory norem a protokolů a případně i s konkrétními druhy softwaru. Kompletní přehled by měl výrobce i prodejce vždy uvádět. Je velmi důležité v tomto případě zkontrolovat, zda bude váš vůz skutečně se zařízením kompatibilní.

Výhodou je – kromě té zřejmé spočívající v univerzálnosti použití – i často podstatně příznivější cena těchto zařízení. Ta bývá nezřídka řádově nižší než u značkových diagnostik. Na druhou stranu nemusí diagnostika komunikovat tak precizně a poskytovat tolik funkcí a možností.

Co plyne z výše uvedeného? Lze očekávat, že originální diagnostiky zaujmou náročnější majitele, kteří se nezaleknou vyšší investice. Chtějí se záležitostí více zabývat, požadují preciznější, rozsáhlejší výstup. Naopak pro vlažnější, příležitostné použití nebo sdílení v okruhu více majitelů aut různých značek bude nejspíš zajímavější volbou univerzální model, který může rovněž dobře posloužit.

Typy autodiagnostik

Nemá smysl zatěžovat tohoto průvodce nějakým složitým technickým členěním. V praxi existují hlavně tři typy diagnostik. Ty jsou navíc poměrně snadno rozlišitelné prakticky na první pohled. Jaké možnosti tedy existují a jaké vlastnosti nabízejí?

Diagnostika s vlastním zařízením

V tomto případě jde o kabel s 16pinovým konektorem, k němuž je rovnou připojena „krabička“ s displejem a ovládacími prvky. Tato varianta bývá zpravidla dražší. Jde však o uživatelsky velmi příjemné, jednoduché a pohodlné řešení. Nepotřebujete žádné další nástroje ani techniku, nemusíte se zabývat propojením, instalací čehokoli… tato autodiagnostika je zkrátka zcela kompaktní a ovládání bývá poměrně jednoduché. Průvodce, který vás skrze displej naviguje je většinou snadno pochopitelný a jde k jádru věci. Toto řešení lze tudíž zajisté doporučit, zejména pak v případě, že si kdovíjak nerozumíte s počítačovou či mobilní technologií. Nástroj navíc můžete mít stále ve voze (nebo dílně či garáži) pro případ potřeby.

Autodiagnostický bezdrátový adaptér (scanner)

Tuto variantu poznáte snadno podle velmi malých rozměrů. Může jít o krabičku rozměrově podobnou např. flash-disku, rovněž s integrovaným portem pro přímé propojení. Zařízení pak bezdrátově, nejčastěji prostřednictvím Bluetooth (ale třeba i Wi-Fi) komunikuje s jednotkou uživatelského rozhraní. Tou bývá dnes nejčastěji mobilní telefon s aplikací, ale může to být i notebook s patřičným programem.

Zde přichází několik úskalí. V první řadě je potřeba mít patřičný program či aplikaci. Výrobci ji v tomto případě často neposkytují. Pouze můžete najít např. doporučení nebo seznam kompatibilních aplikací. Je třeba zvolit tu nejvhodnější – přičemž ne všechny jsou stejně (nebo vůbec) kvalitní a ne všechny jsou zdarma. Program či aplikaci je třeba nainstalovat a vyznat se v ní. Narazit můžete na jazykovou bariéru, složité uživatelské prostředí a jiné zádrhele.

Nechceme od této varianty nijak odrazovat. Naopak. Pořízení adaptéru je obvykle velmi cenově výhodné a kvalitní aplikace může nabídnout zajímavé prostředí i širší možnosti. Ale požadavkem jsou již nějaké ty zkušenosti s IT nebo mobilní technikou. Pokud jste v této oblasti zběhlí, můžete si vše zařídit k plné spokojenosti. Dnes jde navíc o velmi populární variantu.

Drátový adaptér (scanner)

Jde v principu o alternativu předchozího typu. Rozdíl je především v tom, že se drátově připojuje k dalšímu zařízení. Typicky tedy celá pomůcka vypadá tak, že na jedné straně je 16pinový adaptér a na druhé USB konektor pro připojení do PC – resp. spíše notebooku. Někdy výrobce dodává i patřičný software. Toto provedení má jinak podobné vlastnosti (včetně výhod a nevýhod) jako předchozí varianta. Dnes už je ale možná poněkud méně oblíbené.

interiér auta

Funkce a možnosti autodiagnostiky

Autodiagnostika poslouží pro přezkoumání nejrůznějších funkcí a stavu vozu, resp. jednotlivých komponent. Protože se data v ECU shromažďují data z dlouhodobých měření, můžete pomocí OBD odhalit nejen stávající problém (a snadněji ho řešit), ale používat ji i jako nástroj prevence možných potíží, které jsou na spadnutí. Velmi často skloňovanou funkcí je mazání paměti chybových kódů, které samy o sobě mohou způsobovat různé potíže.

Ceny autodiagnostik

Kolik si připravit na pořízení kvalitní autodiagnostiky? Cenové rozpětí je poměrné obrovské. Zde jsou alespoň tři zásadní relace.

✅ Autodiagnostiky do 500 Kč

V současnosti najdete velmi solidní výběr opravdu levných diagnostik. Některé můžete koupit třeba i jen kolem 100 Kč. V naprosté většině případů jde o bezdrátové scannery s Bluetooth rozhraním. Méně často o scannery s USB pro PC.

✅ Autodiagnostiky do 2000 Kč

Někde pod hranicí tisíce Kč začíná sortiment modelů s vlastní jednotkou. Nejoblíbenější OBD tohoto typu se pohybují v relaci kolem 1200 až 1500 Kč.

✅ Autodiagnostiky nad 2000 Kč

Kolem této hladiny už začínají především originální, značkové autodiagnostiky konkrétních automobilek či koncernů a posléze taky komplexní profesionální nástroje. V obou případech cena běžně stoupa k mnoha tisícům až desetitisícům Kč.

Nejlepší značky autodiagnostik

Které značky autodiagnostik si zaslouží pozornost a nabízejí kvalitní nástroje za rozumné ceny?

  • Sixtol – Mimořádně populární univerzální diagnostiky. Především modely s vlastní jednotkou. Cena nejčastěji cca 900 až 1500 Kč. Osvědčené řešení.
  • ELM – Univerzální bezdrátové scannery. V rámci kategorie patří rozhodně k nejoblíbenějším a nejznámějším. Za zmínku stojí např. model ELM 327, který je nejprodávanější autodiagnostikou u nás.
  • V-checker – Diagnostické přístroje koncernu VW. Velmi dobře hodnocené a kvalitní. Cena je však vyšší a použití omezené na vozy koncernu.
  • iCarsoft – Kvalitní diagnostiky s vlastní jednotkou. Většinou však vyšší nebo vysoké ceny a omezené použití na určité značky.
ProduktInfoHodnocení
#1ELM 327
Nejprodávanější
✔️ Univerzání autodiagnostika
✔️ Více než 3000 kódů v databázi
✔️ Zobrazuje aktuální data ze senzorů
📌 od 300 Kč
[usr 5 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#2SIXTOL SX ONE
Nejlepší autodiagnostika v češtině
✔️ Ergonomický design a kompaktní rozměry
✔️ Odhalí chyby řídící jednotky motoru
✔️ Identifikuje specifické chyby v elektronice
📌 od 900 Kč
[usr 5 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#3V-checker V302
Relativně slušné recenze
✔️ Přístroj určený k diagnostice vozů VW koncernu
✔️ Rozhraní v českém jazyce
✔️ Velký display s tlumeným podsvícením
📌 od 3200 Kč
[usr 4.9 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#4VAG COM 16.8.3 MAX + HEX V2 usb kabel
Nejlepší profi autodiagnostika
✔️ Nejnovější verze nejrozšířenějšího programu VAG-COM ( VCDS ) v češtině
✔️ Připravena pro podporu vozidel 2017 a vyšší
✔️ Plně funkční sada, bez omezení
📌 od 15000 Kč
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#5Konnwei KW850 OBD II
Dobrý poměr cena / výkon
✔️ Obrovská nabídka funkcí
✔️ Zcela samostatná jednotka
✔️ Velmi přesná a spolehlivá
📌 od 2500 Kč
[usr 4.8 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
#6OBDLink SX
Další na zvážení
✔️ Univerzální diagnostika
✔️ Oblíbený produkt
✔️ Lze pravidelně updatovat
📌 od 1800 Kč
[usr 4.7 text="true" tooltip="true"] Číst recenze
0 Sdílení