V dnešním článku se podíváme na to, jak vybrat nejlepší vůni do auta. Jde sice o naprostou drobnost, ale i tak si zaslouží pozornost. Možná právě proto, že jde o záležitost, o které majitelé vozů zvlášť nepřemýšlejí a většinou koupí to, na co jsou zvyklí, co jim první přijde pod ruku nebo co má na sobě nejnižší cenovku. Pečlivějším výběrem však můžete i tento prvek dostat na vyšší úroveň a provonět své auto tak, aby vám v něm bylo dobře. To je jistě mimořádně důležité zejména u řidičů, kteří tráví v autě velké množství času nebo mají řízení jako zaměstnání. Náš článek ale zajisté ocení každý, kdo rád klade důraz na detaily a dává si záležet na tom, jak působí prostředí, ve kterém se pohybuje.
O tom, jak provonět domácnost, se toho dočtete dost a dost. Možností je mnoho – existují různé aromalampy i elektronické difuzéry, které nabízejí velmi sofistikované funkce. Do auta si ale takové zařízení zřejmě nepořídíte a stejně tak v něm určitě nebudete pálit vonné tyčinky. Jste tedy odkázáni na speciální vůně určené pro tyto účely. Ale to není žádná nevýhoda. Výběr je totiž opravdu obrovský a zdaleka nekončí u obligátních stromečků – ačkoli i o těch bude samozřejmě dneska řeč.
Tento průvodce bude trochu specifický. Zaměříme se v něm jednak na obecné rady a tipy jak vybírat vůně – a to i z hlediska aromaterapie. Posléze se pak důkladněji podíváme na jednotlivé výrobce a jejich nabídku vůní. Máme pro vás i žebříček nejzajímavějších aktuálních vůní, ale inspirací vám mohou být i uživatelské recenze vůní do auta na internetu, v nichž se dozvíte, jaké zkušenosti mají s konkrétními vůněmi řidiči, kteří je vyzkoušeli.
Nejlepší vůně do auta na trhu
Pořadí | Produkt | Parametry | Hodnocení | Cena (od) | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Rituals The Ritual Of Samurai | Vůně: dřevitá, bylinná, svěží | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 420 Kč | Číst recenze |
2. | Millefiori Icon Legni & Spezie | Vůně: dřevitá, kořenitá | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 350 Kč | Číst recenze |
3. | Mr & Mrs Fragrance Cesare Cedar Wood | Vůně: dřevitá vůně | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 190 Kč | Číst recenze |
4. | Mr & Mrs Fragrance Niki Pure | Vůně: čistá | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 240 Kč | Číst recenze |
5. | Little Joe New car | Vůně: vůně čistoty | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 130 Kč | Číst recenze |
6. | Culti Car Aramara | Vůně: hořký pomeranč, bergamot, santalové dřevo | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 130 Kč | Číst recenze |
7. | California Scents Car Scents Višeň | Vůně: višeň | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 60 Kč | Číst recenze |
Obsah článku
Jak vybrat vůni do auta
Vůně do auta je drobnost, která zpravidla stojí okolo pár desítek korun. I to je důvod, proč o těchto věcech většina řidičů příliš nepřemýšlí. Poněkud vyšší ligu pak představují parfémy do auta, které už mohou vycházet na stovky korun. V dnešním průvodci se podíváme na všechny běžné varianty a poradíme vám, podle čeho vůni vybírat. Zjistíte, že i o vůni v autě se vyplatí přemýšlet a vybírat pečlivěji.V následující části se zaměříme na značky a výrobce, kteří se produkcí vůní do aut zabývají, a vezmeme to trochu obšírněji, než je zvykem. Taky přijde na řadu obligátní shrnutí základních cenových kategorií a jejich sortimentu.
Proč je důležité o vůni uvažovat?
Čich patří mezi nejstarší smysly, ale lidstvo jej poněkud upozaďuje ve prospěch zraku a sluchu. Většina lidí si dokonce myslí, že lidský čich je zakrnělý smysl, ale moderní výzkumy dokazují, že opak je pravdou a že v mnoha aspektech je plně srovnatelný s čichem ostatních savců. Pravda, člověk podle pachu zřejmě nic nevystopuje, ale na druhou stranu dokáže rozeznávat pozoruhodné pachové nuance. Také naše čichová paměť je ohromující.
A to nás přivádí k hlavnímu důvodu, proč jsou vůně, které nás obklopují, důležité. Čichové vjemy mají totiž obrovský vliv na naši psychiku (obvykle si to ani neuvědomujeme) a jsou úzce spojeny právě s pamětí. Vůně či pach dokáže ovlivnit náladu, vyvolat určité emoce nebo vzpomínky, a dokonce výrazně ovlivnit chování a rozhodování…
Vůně jako nástroj marketingu
Psychologové jsou si důležitosti čichových vjemů vědomi už dlouho a tyto znalosti jsou využívány ve prospěch prodejů a zisků. Práce s vůněmi patří mezi důležité marketingové nástroje (scent marketing) a obchodníci dokážou tímto způsobem ovlivnit, jak se budou lidé v obchodech cítit, jak dlouho zůstanou a taky kolik toho nakoupí a kolik utratí.
Některé firmy dokonce budují svou „čichovou značku“, aby se silněji zapsali do paměti potenciálních zákazníků. S vůněmi se úspěšně pracuje i v některých kasinech. Průzkumů, které dokazují, že investice do tohoto marketingového nástroje není promarněná, je dostatek.
Jak si vůněmi pomoci?
Vůně může působit na náladu – a to už prostřednictvím propojení s pamětí, a tedy vzpomínkami. Vůně vyvolávají příjemné nebo negativní asociace, které mají poté vliv na to, jak se cítíme a jak jednáme. To je během řízení mimořádně důležité!
Jaká by měla být vůně v autě?
Jde o značně individuální záležitost, protože různí lidé mohou mít se stejnými vůněmi odlišné asociace. Je tedy vůbec možné dojít k nějakému obecnějšímu doporučení?
Částečně ano. Vůně v autě by každopádně měla být příjemná a vyvolávat pozitivní odezvu. Nesmí naopak vyvolávat pocit podráždění, stresu, napětí nebo agrese. Pokud trávíte řízením mnoho času, vyhněte se příliš intenzivním zdrojům vůní.
Při dlouhodobější expozici se i původně libé pocity mohou změnit v bolest hlavy nebo jiné nepříjemné pocity. Vsaďte na decentní, jemné vůně. Intenzivní vůně může časem dráždit, opačným problémem mohou být vůně s příliš tlumivým a relaxačním účinkem, což při řízení taky není úplně to pravé ořechové.
???? Mezi vůně, které jsou obecně dobře přijímány, patří například…
- Vůně dřeva (oblíbené je například cedrové či borové dřevo), jehličí, listí, kůry a lesní vůně obecně
Jemné citrusové anebo jiné ovocné vůně (často např. třešně, jablka) - Některé jemné květinové a bylinné vůně (např. levandule, rozmarýn)
- Čerstvě vyprané prádlo, osušky apod.
- Obecně jsou vhodné svěží a lehké vůně, které navozují pocit čistoty
???? Co s vůní, která nám nesedne?
I při pečlivém výběru se může stát, že nám zakoupená vůně prostě nevoní. Není hned nutné ji reklamovat nebo zahazovat. Vůně do auta se dá použít klidně i v domácnosti, například ve skříních nebo na jiných místech, kde potlačí nepříjemné odéry, ale kde netrávíte tolik času, aby vám až tak záleželo na konkrétním odstínu aromatu.
Výdrž vůně
Důležitým aspektem výběru vůně do auta bude jistě její výdrž. I to může být důvod, proč nesahat po nejlevnějších variantách, ale trochu si vybírat. Je rozdíl, jestli zaplatíte 30 Kč za vůni, která vydrží 5 dní, anebo 60 Kč za vůni, která bude osvěžovat interiér vozu třeba i celý měsíc.
Dlouhotrvající vůně jsou pochopitelně lepší volbou už z praktického hlediska. Nebudete muset každých pár dní myslet na její obnovení. Bohužel, zdaleka ne vždy se setkáte s tím, že by výrobce uváděl alespoň orientační délku výdrže vůně. Pomoci vám však mohou již zmíněné uživatelské recenze a taky odborné testy vůní do auta. Další možností je vyzkoušet několik vůní, dokud nenarazíte na tu pravou.
Různé podoby vůní do auta
O konkrétních možnostech si více povíme v části, kde se budeme věnovat výrobcům. A že je možností docela hodně. Zdaleka se nemusíte rozhodovat jen mezi závěsným stromečkem nebo sprejem. Existují vůně do ventilace, vůně, které lze doplňovat, vůně v plechovkách, jejichž intenzitu je možné regulovat apod.
Důležitá je praktičnost při umístění ve vozidle a nezávadnost. To znamená, že špatné jsou takové vůně, kde může obsah např. při poškození obalu a rozlití poškodit interiérové prvky.
Např. klasické stromečky mají tu výhodu, že se v nich nemá co rozlít a nemusíte se o ně nijak starat, stačí je zavěsit a občas vyměnit. Sprejové parfémy zas umožní interiér provonět ihned, kdykoli je potřeba a podobně. Každé řešení má své výhody.
Ceny vůní do auta
Vůně do auta do 50 Kč
Nejlevnější vůně do auta, do kterých spadá i většina klasických stromečků a jiných levnějších závěsných variant. Tyto vůně mohou posloužit a odvést svou práci. Pro nenáročné zákazníky jde obvykle o dostačující řešení.
Vůně do auta do 200 Kč
Zde najdete řadu kvalitních vůní do auta. Zejména například v podobě v současnosti mimořádně populárních „panáčků“ od značky Mr&Mrs. V této ceně můžete pořídit i speciální osvěžovače v praktických plechovkách a další zajímavé varianty, které zaujmou i náročné řidiče a řidičky.
Vůně do auta nad 200 Kč
V této cenové kategorii už převládají zejména exkluzivní a značkové parfémy do aut. Ty se nejčastěji pohybují v rozmezí 200-500 Kč.
Nejlepší značky vůní do auta
✅ Mr&Mrs Fragrance
Tato společnost je poměrně velice mladá, a přesto se dá říct, že svými vůněmi už stihla udělat díru do světa. Vznikla teprve v roce 2010 v Itálii a ve spojení s nejlepšími tamějšími designery a odborníky v daném oboru vypustila do světa celou řadu zajímavých produktů.
Mezi vůbec nejznámější patří právě vůně do auta ve tvaru jednoduchých barevných panáčků. Jde o jedny z nejprodávanějších vůní do aut současnosti. Například figurky Mr&Mrs Fragrance Cesare anebo Niky pořídíte už od zhruba 130 Kč a existují v mnoha aromatických variantách (např. cedrové dřevo, citrusy, květinové vůně apod., výběr je velký).
Tuto figurku jednoduše upevníte do ventilátoru vozu, takže dochází k její velmi efektivní distribuci do prostoru. Panáček vydrží vonět až tři měsíce, což je za danou cenu opravdu vynikající výkon. O tom, že tyto vůně se opravdu podařily, ostatně svědčí i vynikající hodnocení v testech a recenzích.
✅ Wunderbaum
Stromeček „Wunderbaum“, to je přece naprostá klasika. Není bez zajímavosti, že ačkoli zní název značky ryze německy, jde o americkou firmu. Zakladatele, jímž byl Julius Sämann, prý původně oslovil jakýsi mlékař, kterému vadil zápach rozlitého mléka v jeho voze.
Sämann se pustil do přemýšlení, jak tento problém vyřešit a výsledek na sebe nedal dlouho čekat. Stalo se tak už v roce 1952 a od té doby jsou stromečky prakticky symbolem vůně do auta. A platí to i dnes, kdy je jiných možností víc než dost.
Wunderbaum nabízí velký výběr stromečků s různými aromaty, oblíbená je vůně jara, dřevité i citrusové a jiné ovocné esence. Výhodou je velmi nízká cena a příjemně decentní vůně. Stromeček nemá žádnou náplň, a tak ho jen zavěsíte a posléze vyměníte.
✅ California Scents
Tato značka, jejíž název bychom mohli volně přeložit jako „Vůně Kalifornie“ se výrobou osvěžovačů a vůní zabývá už od roku 1993. Nepřekvapí, že jde o Kalifornskou společnost. Zajímavější je však to, že tato značka si velice zakládá na šetrnosti a nezávadnosti svých výrobků. Esence pocházejí z čistě přírodních zdrojů a jsou ekologické. Náplň samotná dokonce ani neublíží interiéru vozu, pokud by se vám stalo, že ji nějakým nedopatřením rozlijete.
Nejznámějším produktem této značky je řada vůní Car Scents. Višňová varianta je v současnosti jednou z nejprodávanějších vůni do auta u nás. Tyto osvěžovače mají podobu velmi malé, nízké plechovky uzavřené speciálním víčkem, pomocí kterého je možné intenzitu vůně regulovat. Uvnitř plechovky jsou pak bloky lisovaného lnu napuštěné přírodním aromatem.
✅ Yankee Candle
Poslední značkou našeho výběru bude Yankee Candle, poměrně velmi známý výrobce různých vonných svíček, osvěžovačů a dalších pomůcek a prostředků pro šíření vůní. Yankee Candle taky patří mezi nejoblíbenější výrobce vůní do aut.
Zajímavé je, že osvěžovače této značky mají poměrně rozmanité podoby, takže si můžete vybrat variantu, která vám bude nejlépe vyhovovat i z praktického hlediska. Mezi nejoblíbenější kousky patří vůně určená pro umístění do ventilace Yankee Candle Black Coconut s kokosovou a cedrovou vůní, která má vydržet až cca 6 týdnů a pořídíte ji od 130 Kč.
Velmi populární je taky sada Yankee Candle – Charming Scents. Jde o medailonek s vonnou náplní, který si zavěsíte ve voze (anebo jinde). Cena je vyšší (od cca 300 Kč), ale vůně je možné doplňovat a aromat je velký výběr.
Nejprodávanější vůně do auta
Nejprodávanější vůně do auta na trhu podle portálu Heureka.cz
Pořadí | Produkt | Parametry | Hodnocení | Cena (od) | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Rituals The Ritual Of Samurai | Vůně: dřevitá, bylinná, svěží | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 420 Kč | Číst recenze |
2. | Millefiori Icon Legni & Spezie | Vůně: dřevitá, kořenitá | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 350 Kč | Číst recenze |
3. | Mr & Mrs Fragrance Cesare Cedar Wood | Vůně: dřevitá vůně | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 190 Kč | Číst recenze |
4. | Mr & Mrs Fragrance Niki Pure | Vůně: čistá | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 240 Kč | Číst recenze |
5. | Little Joe New car | Vůně: vůně čistoty | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 130 Kč | Číst recenze |
6. | Culti Car Aramara | Vůně: hořký pomeranč, bergamot, santalové dřevo | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 130 Kč | Číst recenze |
7. | California Scents Car Scents Višeň | Vůně: višeň | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 60 Kč | Číst recenze |