Prohánět se vlnami s větrem o závod. Kdo by o něco takového nestál? V naší zemi sevřené pevninou, dokonce i bez větších jezer či řek, nemáme k těmto radovánkám tolik prostoru, přesto si ho i v našich skromných podmínkách umíme najít – anebo můžeme vyrazit za hranice. Stačí mít správné vybavení. Kromě samotné lodi či člunu je to pochopitelně v první řadě motor. V dnešním článku se proto budeme věnovat právě výběru nejlepšího lodního motoru.
Zaměříme se především na závěsné motory pro spíše menší čluny a lodě. Věnovat se budeme elektromotorům i spalovacím motorům. Další inspiraci pak můžete najít v recenzích lodních motorů.
Nejlepší lodní motory a elektromotory na trhu
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
Elektrické lodní motory |
||||
#1 | Maxima Lodní Elektromotor P 40 LB | Náš vítěz, nejlepší elektromotor pro většinu lidí ✔️ Velmi oblíbená varianta lodního motoru ✔️ Elektromotory disponují nízkou spotřebu a dlouhou výdrží ve vodě ✔️ Bateriové svorky součástí balení 📌 od 4000 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#2 | MASTER 58 LBs - elektrický 612 W | ✔️ Propracovaná konstrukce ✔️ Nabízí 5 rychlostí vpřed a 3 rychlosti vzad ✔️ Velmi tichý a ekonomický chod 📌 od 4600 Kč | ⭐ 98 % | Číst recenze |
#3 | Rhino Elektromotor BLX 70 | Nejprodávanější elektromotor pro loď ✔️ S 70 lb tahu při 12 V Napětí ✔️ Délka hřídele: 91 cm ✔️ Zatahovací Tiller ✔️ Plynulá regulace otáček 📌 od 11000 Kč | ⭐ 97 % | Číst recenze |
#4 | Haibo Elektromotor 3HP 70LBS 12V | ✔️ Vysoce efektivní motorová jednotka ✔️ Špičková hydrodynamická ergonomie ✔️ Má plynulou regulaci rychlosti dopředu a dozadu 📌 od 11000 Kč | ⭐ 94 % | Číst recenze |
Benzínové lodní motory |
||||
#1 | Tohatsu Lodní Motor MFS 5D DS | Nejlepší benzínový lodní motor ✔️ Lehký, kompaktní a snadno přenosný ✔️ Vynikající spotřeba paliva ✔️ Tři polohy pro uskladnění a převoz 📌 od 33000 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#2 | Mariner F 2,5 M | ✔️ Velmi tichý a vyvážený chod ✔️ Kvalitně a do detailu vypracovaný ✔️ Vysoká odolnost proti korozi 📌 od 18800 Kč | ⭐ 96 % | Číst recenze |
Obsah článku
Jak vybrat lodní motor
Při výběru lodního motoru je důležité zvolit vhodný typ a adekvátní výkon podle toho, jakou loď bude pohánět a jakým činnostem se budeme chtít věnovat.
Spalovací lodní motory
Spalovací motory na benzín či naftu jsou mezi lodními pohony osvědčenou klasikou. Jaké mají výhody a úskalí a jaké varianty existují? Pomůžeme vám s výběrem optimálního spalovacího lodního motoru
Dvoutaktní vs. čtyřtaktní motory
Pokud se zajímáte o čluny a motory, dříve či později se setkáte s těmito pojmy (či s tímto rozdělením, chcete-li) a rozhodně se vyplatí vědět, jaké jsou mezi dvoutaktními a čtyřtaktními motory rozdíly a jaké případné variace jsou dnes k dispozici. Díky tomu se budete moci snáze rozhodnout, který typ motoru je ten pravý a budete se cítit jistější při rozhodování.
Řízný tradiční dvoutakt
Tradiční dvoutaktní motory mají dvě pracovní fáze – v první se odehrává sání a komprese, ve druhé expanze a výfuk. Přívod zápalné směsi zajišťuje píst, který otevírá a uzavírá kanály. Tradiční dvoutakty přivádějí palivovou směs do válce přes kanál, ale dochází k míchání směsi s výfukovými plyny, při tom může dojít i k úniku nespáleného paliva otevřeným výfukovým kanálem.
Tradiční dvoutaktní motory se tedy v první řadě typicky vyznačují menší „hospodárností“ a efektivitou. Spalování je méně čisté. Na druhou stranu má tradiční dvoutakt i své výhody. Je to motor s řízným projevem, snadno se dostává do vysokých otáček a při stejných otáčkách dokáže podat i vyšší výkon než 4takt díky provedení de facto dvojnásobku pracovních cyklů.
V neposlední řadě lze výhodu spatřovat i v celkově jednodušší, ale i lehčí konstrukci. Z toho plyne i snazší údržba a servis. Dvoutaktní (tradiční) motory mají živý, sportovnější projev a dravější charakter, ale jsou méně ekologické i ekonomické a v nízkých otáčkách obhroublejší.
Hodný čtyřtaktní lodní motor
Jestliže je dvoutakt obecně vzato spíše vášnivý bouřlivák, čtyřtakt je klidnější gentleman, který pracuje mnohem uhlazeněji. Čtyřtakt prochází čtyřmi samostatnými pracovními fázemi: nasávání, komprese, expanze a výfuk. Konstrukčně jsou tyto motory výrazně sofistikovanější a díky tomu, že nedochází k mísení a únikům paliva s výfukovými plyny, jsou čtyřtakty efektivnější.
Hlavní výhodou čtyřtaktů je tedy nižší, účinnější spotřeba paliva, ale i čistší a ekologičtější chod. Zároveň mají plynulejší projev už od nízkých otáček a celkově se chovají klidněji. Rovněž systém mazání je propracovanější. Tyto motory jsou velmi populární a obvyklé nejen u dopravních prostředků, časté jsou i např. u zahradního nářadí (křovinořezy, sekačky). I zde lze volit mezi dvou a čtyřtaktním pohony s podobnými rozdíly jako u lodních motorů, jelikož základní princip zůstává vždy stejný.
Čtyřtakt však má i jisté nevýhody. Při stejném objemu je méně výkonný. Tyto motory jsou těžší a především konstrukčně složitější, což přináší komplikovanější údržbu či servis. Ne každému navíc musí jejich kultivovaný chod padnout do noty.
Dvoutakty s přímým vstřikováním
Tradiční dvoutakty už spíše ustoupily modernějším typům motorů. Mezi nimi dominují modernější dvoutakty s přímým vstřikováním, které nabízejí již poměrně zásadně odlišný charakter. Pokročilé systémy řízeného vstřikování paliva přímo do válců zajišťují, že se do motoru dostane přesně správné množství paliva a ve správnou chvíli.
Tyto dvoutakty jsou nesrovnatelné s těmi klasickými. Jejich spalování je mnohem efektivnější a čistší, spotřeba paliva účinná, nezapáchají a jsou mnohem ekologičtější. Zachovávají si přitom do značné míry charakter starých dvoutaktů – jsou sportovnější, říznější, výkonné.
Jak se rozhodnout?
Dnes už jsou klasické dvoutakty prakticky za zenitem a představují spíše možnost při nákupu staršího motoru z druhé ruky. Jedničkou jsou zejména u rekreačních a menších člunů lodí pravděpodobně moderní čtyřtakty. U těch bývala limitem výkonnost kvůli vyšší hmotnosti, ale tuto bariéru už dokázali mnozí výrobci taky překonat. K dispozici jsou i extra silné závěsné lodní motory s výkonem přes 300 koní.
U nových čtyřtaktů už ani nutně neplatí jistá „unylost“, která jim v tradičním pojetí ubírala atraktivitu ve prospěch dravějších dvoutaktů. Pomocí nižších převodových poměrů a konstrukčním úpravám zajistili výrobci lepší odezvu na plyn. Soudobé, kvalitní čtyřtakty už tak nabídnou podobnou energičnost jako klasické dvoutakty. Přitom si zachovávají čistotu provozu, efektivitu a další výhody.
Dá se tedy říct, že pro většinu zejména rekreačních zájemců o spalovací závěsný moto bude moderní varianta čtyřtaktu dobrou volbou. Těchto motorů je taky největší výběr, zvláště v našich malých českých vodách, kde sortiment přímo dostupných motorů není tak košatý jako jinde. Dvoutaktní (ani moderní s přímým vstřikováním) se v nabídkách českých specializovaných obchodů nezřídka ani nenacházejí.
Elektrické lodní motory – jsou lepší než spalovací?
Zásadní konkurencí spalovacích motorů představují motory elektrické. Podobně jako u automobilů se elektromotory derou do popředí, jejich pozice je však u lodí – aspoň v českém prostředí – snad ještě významnější. Pokud hledáte velmi výkonný motor pro větší či velkou loď nebo člun, třeba i na cesty po moři, elektromotor bude až druhou volbou, pokud vůbec.
U nás však nemáme moře ani zvlášť velká jezera a silnější je zde pozice a zájem o malé a velmi malé a lehké čluny. U těch už může být elektromotor mnohem zajímavější či primární volbou. Zatímco sortiment výkonných a velmi výkonných elektrických závěsných motorů je slabý, sortiment lehkých motorů s výkonem několik koňských sil (do cca 15 koňských sil) je vynikající. Horní hranice se přitom u závěsných lodních elektromotorů pohybuje někde kolem 80 koní.
Výhody a nevýhody elektrických lodních motorů
Elektrické motory mají ve srovnání se spalovacími celou řadu neoddiskutovatelných výhod, ale i pár nevýhod. Jak si při vzájemném porovnání stojí?
Ve prospěch elektromotorů hraje jejich ekologičnost. Právě čistší provoz je zřejmě hlavním důvodem, proč jsou elektromotory prosazovány i v automobilové sféře. Téma ekologičnosti není zdaleka jednoznačné a bouřlivé polemiky se vedou již léta. Na podrobnější analýzu zde rozhodně není prostor, nicméně lze říct, že elektromotory sice nejsou z tohoto hlediska možná dokonalé a je zde řada kontroverzí, nicméně mají budoucnost a přímý dopad provozu na vodu či ovzduší je jednoznačně menší než u spalovacích motorů.
Další výhodou může poměrně snadná údržba a servis. Ač to může znít paradoxně, elektromotory jsou obecně mnohem jednodušší zařízení než spalovací motory. To se projevuje i na nižších nárocích na údržbu, rovněž poruchovost může být nižší.
Zajímavým „bonusem“ elektromotorů je i tišší chod. Platí to u sekaček, aut a samozřejmě i u lodí. Čluny s elektromotory produkují výrazně nižší hluk, což přináší komfortnější jízdu, ale i opět je zde i environmentální faktor. Živá příroda (ať už vodní či okolní) bude tišším člunem mnohem méně rušena.
Velmi důležitým bodem je taky efektivní, úsporný chod. Spousta lidí přechází na elektromotory (ať už v autech či jinde) ani ne tak kvůli ekologickým důvodům jako kvůli těm ekonomickým. Provoz na elektřinu je levnější než na naftu či benzín. Na druhou stranu prvotní investice bývá vyšší už kvůli drahé baterii. Zajímavá je pak možnost využití obnovitelných zdrojů, jako je solární energie, pro napájení baterie. To pochopitelně není možné úplně vždy a u všech lodí.
Výdrž baterie
Jak dlouho můžete plout s elektrickým závěsným lodním motorem, než bude potřebovat dobít? To samozřejmě závisí na kapacitě baterie/výkonu motoru. Zde je hlavně zajímavé, nakolik se liší výdrž na jedno dobití baterie oproti výdrži na jednu plnou nádrž (u spalovacích motorů) v případě podobně výkonných motorů.
V případě elektromotorů lze očekávat na půl plynu výdrž běžně kolem 2 hodin. U silnějších baterií to však může být i 5 nebo 7 hodin či více. Obvyklá doba chodu na jednu nádrž se pak ve skutečnosti pohybuje v podobných relacích – tedy kolem 2 až 5 hodin.
Výdrž lze prodloužit např. použitím solárních panelů přímo na lodi či použitím náhradní baterie u elektrických motorů. Doplněním paliva z kanystru u spalovacích. Zde pak záleží na tom, o jaké lodi se bavíme, jaké jsou její úložné prostory apod.
Jak zvolit výkon lodního motoru?
Když je řeč o motorech, řeč se vždy velmi brzy stočí k výkonu. Dává to samozřejmě smysl a i v případě lodních motorů, ať už spalovacích, či elektrických, je volba adekvátního výkonu a velikosti motoru velmi důležitá. Od čeho se však má taková volba odvíjet?
Faktory výběru
Zvážit je třeba řadu faktoru, počínaje velikostí a hmotností lodi. Dále je však důležitý i typ a způsob používání lodi. Budete lodí jezdit na moři, jezeře či řece? Bude sloužit k občasným rekreačním vyjížďkám, sportovnímu či třeba rybářskému použití? Jaká bude bývat posádka a jak velký bude náklad na lodi? Bude loď něco vléct (například vodní lyže)? To vše jsou otázky, na které má smysl v kontextu výběru motoru hledat odpověď.
Výkon
Jak zvolit adekvátní výkon? Základní poučka praví, že na každých cca 20 kg hmotnosti člunu by měla připadat 1 koňská síla. V českých vodách se nejčastěji pohybují lehčí čluny a loďky, které vystačí s motory do výkonu 5 až 10 koní. Těchto motorů je taky největší sortiment. Tím spíš, že česká legislativa výkon motorových člunů/lodí reguluje.
Nejjednodušší je to s čluny s motory do 4 kW (něco přes 5 koní), kdy není potřeba žádné zvláštní povolení. Čluny s motorem do 10 kW je pak možné používat na většině významných vodních ploch. I z těchto důvodů bude pro většinu rekreačních rybářů a jiných zájemců zajímavá především sféra slabých motorů do cca 13 koní.
Slabší motory mají výhodu nižší hmotnosti, snadné přenositelnosti, legislativní „průchodnosti“, nižší ceny. Na druhou stranu ne vždy pochopitelně stačí. Pro těžší lodi nebo má-li loď něco vléci (vodní lyžování apod.), je třeba zvolit výkonnější motory – cca od 25 koní.
Přidat lodi více koní, než nutně potřebuje, s sebou přináší i řadu výhod. Loď je samozřejmě rychlejší, jízda zábavnější, dokonce i ovladatelnost se zvyšuje. Vyšší výkon pak velmi oceníte za ztížených podmínek (počasí, vlny, protiproudy). Neplatí ani, že silnější motor více „žere“. Naopak neefektivní spotřebu může mít spíše poddimenzovaný motor.
Ceny lodních motorů
Kolik stojí kvalitní lodní motor? Ceny se odvíjejí od typu motoru (spalovací, dvou či čtyřtaktní, elektrický), ale samozřejmě i od výkonu, v případě elektromotorů od typu a kapacity baterie atd. Zde jsou základní relace.
✅Lodní motory do 10 000 Kč
Velmi lehké přídavné motory pro nafukovací čluny apod. Výkon bývá do 1 kW. Převažují elektrické motory.
✅Lodní motory od 10 000 do 50 000 Kč
Motory nejčastěji do cca 5 koňských sil, ale i silnější. Elektrické i spalovací modely. Výběr je i v českých e-shopech poměrně značný. Vhodná volba např. pro rybářské čluny apod.
✅Lodní motory od 50 000 Kč
Sféra středních až silnějších a silných motorů. Vhodná volba pro větší loďky a lodě, pro sportovní lodě či lodě táhnoucí zátěž apod.
Nejlepší značky lodních motorů
Které značky nabízejí kvalitní lodní motory i v ČR?
- Honda – Osvědčená a populární značka zejména spalovacích motorů pro lodě. Výkonné i lehčí modely.
- Suzuki – Alternativa Hondy, velmi kvalitní motory, ověřené a oblíbené – pro různé typy člunů.
- Yamaha – Poslední člen japonského trojlístku. Světově patří spolu s ostatními dvěma k nejvýznamnějším výrobcům lodních motorů.
- Minn – Obrovský výběr zejména elektrických motorů, populární značka.
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
Elektrické lodní motory |
||||
#1 | Maxima Lodní Elektromotor P 40 LB | Náš vítěz, nejlepší elektromotor pro většinu lidí ✔️ Velmi oblíbená varianta lodního motoru ✔️ Elektromotory disponují nízkou spotřebu a dlouhou výdrží ve vodě ✔️ Bateriové svorky součástí balení 📌 od 4000 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#2 | MASTER 58 LBs - elektrický 612 W | ✔️ Propracovaná konstrukce ✔️ Nabízí 5 rychlostí vpřed a 3 rychlosti vzad ✔️ Velmi tichý a ekonomický chod 📌 od 4600 Kč | ⭐ 98 % | Číst recenze |
#3 | Rhino Elektromotor BLX 70 | Nejprodávanější elektromotor pro loď ✔️ S 70 lb tahu při 12 V Napětí ✔️ Délka hřídele: 91 cm ✔️ Zatahovací Tiller ✔️ Plynulá regulace otáček 📌 od 11000 Kč | ⭐ 97 % | Číst recenze |
#4 | Haibo Elektromotor 3HP 70LBS 12V | ✔️ Vysoce efektivní motorová jednotka ✔️ Špičková hydrodynamická ergonomie ✔️ Má plynulou regulaci rychlosti dopředu a dozadu 📌 od 11000 Kč | ⭐ 94 % | Číst recenze |
Benzínové lodní motory |
||||
#1 | Tohatsu Lodní Motor MFS 5D DS | Nejlepší benzínový lodní motor ✔️ Lehký, kompaktní a snadno přenosný ✔️ Vynikající spotřeba paliva ✔️ Tři polohy pro uskladnění a převoz 📌 od 33000 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#2 | Mariner F 2,5 M | ✔️ Velmi tichý a vyvážený chod ✔️ Kvalitně a do detailu vypracovaný ✔️ Vysoká odolnost proti korozi 📌 od 18800 Kč | ⭐ 96 % | Číst recenze |