Vybrali jsme nejlepší elektrokola na trhu podle testů, recenzí a zkušeností uživatelů. Výběrem jsme strávili několik hodin, abychom vám následně mohli doporučit to nejlepší a nejzajímavější na trhu.
Ano, i elektrokolo vyžaduje šlapání – jízda na něm je ale o poznání méně náročná. Díky tomu si mohou i méně zdatní cyklisti užívat dlouhé a obtížné vyjížďky například v horách a místo supění se i stihnou kochat krásami kolem sebe. Elektrokola vám umožní třeba i v horkém létě pohodlné dojíždění do práce, aniž byste dorazili uřícení a museli si nosit náhradní oblečení, a jsou samozřejmě vhodná taky pro lidi starší, nebo zdravotně indisponované.
Protože se kola s pohonem těší značné oblibě a je jich obrovský výběr, připravili jsme pro vás rozsáhlý test. V naší recenzi elektrokol pro rok 2022 najdete zástupce z různých cenových kategorií.
Zařadili jsme také různé typy kol: městská, horská, dámská i pánská. Na závěr vás čeká průvodce výběrem, ve kterém se dozvíte, jak se zorientovat v nabídce a jak koupit konstrukčně nejlepší elektrokolo pro vaše potřeby.
Jaké jsou tedy nejlepší elektrokola na trhu?
- Haibike SDURO HardNine 7
- Crussis e-Atland 7.7-S
- Crussis e-Largo 8.7-S
- Leader Fox Altar 2021
- E-ST900 ROCKRIDER z Decathlonu
- Sava 29″ DECK 9.2
- Crussis e-Guera 5.7
Test a srovnání nejlepších elektrokol
Srovnali jsme parametry oblíbených elektrokol na trhu, přečetli recenze a doporučení. Výsledkem je tato tabulka s doporučením TOP modelů.
Produkt | Parametry | Hodnocení | Cena (od) | ||
---|---|---|---|---|---|
HORSKÁ A TREKOVÁ ELEKTROKOLA |
|||||
1. | Extra dlouhý dojezd, vítěz testu Haibike SDURO HardNine 7 | Motor: Yamaha PW-ST Dojezd: 180-200 km Baterie: 630 Wh Kola: 29" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 82000 Kč | Číst recenze |
2. | Slušný poměr cena / výkon Crussis e-Atland 7.7-S | Motor: Bafang MAX Drive Dojezd: až 150 km Baterie: 17,5 Ah, Li-ion, Panasonic Kola: 27,5" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 51000 Kč | Číst recenze |
3. | Alternativa cena / výkon Crussis e-Largo 8.7-S | Motor: Bafang MAX Drive Dojezd: až 150 km Baterie:Panasonic 17,5 Ah/630 Wh Kola: 29" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 57000 Kč | Číst recenze |
4. | Český výrobek Leader Fox Altar 2021 | Motor: BAFANG M500, 36V, 95Nm Dojezd: až 150 km Baterie: LG 36V/20Ah, Li-ion, 720Wh Kola: 29" | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 53000 Kč | Číst recenze |
5. | Oblíbený model z Decathlonu E-ST900 ROCKRIDER | Motor: BROSE T Aluminium Dojezd: 100+ km (reálný) Baterie: SAMSUNG SDI Kola: 27,5" | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 55000 Kč | Číst recenze |
6. | Další na zvážení Sava 29" DECK 9.2 | Motor: středový, Bafang M500 Dojezd: až 180 km Baterie: LG, 720 Wh Doba nabíjení: - h Kola: 29" Hmotnost: 22,8 kg | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 70000 Kč | Číst recenze |
7. | Crussis e-Guera 5.7 | Motor: Bafang MAX Drive Dojezd: až 115 km Baterie: 13 Ah, Li-Ion Kola: 27,5" | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 43000 Kč | Číst recenze |
MĚSTSKÁ ELEKTROKOLA (vhodná také pro seniory) |
|||||
1. | Dlouhý dojezd Crussis e-Country 7.7-S | Motor: Bafang MAX Drive, centrální Dojezd: až 150 km Baterie: Panasonic 17,5 Ah Kola: 27,5" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 51000 Kč | Číst recenze |
2. | Dlouhý dojezd Leader Fox Park City | Motor: Bafang, (zadní pohon) Dojezd: 80 - 120 km Baterie: LG 13Ah Kola: 28" | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 27000 Kč | Číst recenze |
3. | Další na zvážení Leader Fox Induktora | Motor: Bafang, 250W Dojezd: až 120 km Baterie: LG, 16Ah Kola: 28" | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 28000 Kč | Číst recenze |
4. | Ratikon eCT 8.1 | Motor: Vinka, 250 W Dojezd: až 80 km Baterie: v nosiči, Phylion Kola: 28" | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 25000 Kč | Číst recenze |
SKLÁDACÍ ELEKTROKOLA |
|||||
1. | Vítěz Cyclamatic CX 4 | Motor: (středový) Dojezd: až 80 km Baterie: 360 Wh Kola: 20" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 30000 Kč | Číst recenze |
2. | MS Energy i10 | Motor: 250 W Dojezd: až 50 km Baterie: 7800 mAh Kola: 20" Hmotnost: - kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 30000 Kč | Číst recenze |
3. | Devron 20122 20" | Motor: Etrotek ETM-HUB10A-FR Dojezd: až 100 km Baterie: 13 Ah, Phylion Doba nabíjení: - h Kola: 20" Hmotnost: 19,3 kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 30000 Kč | Číst recenze |
Obsah článku
Jaká jsou elektrokola s nejdelším dojezdem?
Standardně se dojezd elektrokol pohybuje od 120 do 180 kilometrů. Na trhu jsou však modely, které dokáží překonat hranici 200 km na jedno nabití. Podívali jsme se do českých eshopů a našli elektrokola s nejdelším dojezdem a nejsilnější baterií. Která to jsou?
- Crussis e-Atland 9.7-L (od 71 000 Kč) – dojezd až 200 km, baterie 25 Ah/900 Wh, Samsung
- Sava 29″ DECK 9.3 (od 80 000 Kč) – dojezd až 180 km, baterie 720 Wh, LG
- KTM Macina Lycan 272 2021 (od 110 000 Kč) – dojezd až 260 km, baterie 625 Wh, Bosch
- Haibike HardNine 6 (od 75 000 Kč) – dojezd až 210 km, baterie 630 Wh
Jak vybrat elektrokolo?
Pořízení elektrokola představuje poměrně významnou investici – a to i v případě, že sáhnete po dostupnější variantě. Kolo by vám navíc mělo dobře sloužit mnoho let. Je proto jasné, že výběru je třeba věnovat pozornost, zvážit všechny možnosti a rozhodnout se teprve na základě dostatečného množství informací.
Abyste věděli, na co se při vybírání a pořizování kola zaměřit především, připravili jsme pro vás tohoto průvodce, který vám s hledáním nejlepšího elektrokola pomůže.
Co je to elektrokolo?
Dopravní prostředky poháněné elektromotorem a napájené akumulátorem jsou fenoménem posledních let. Vybírat už přitom můžete ze široké palety možností – existují samozřejmě elektrická osobní auta, ale třeba i elektrokoloběžky, ba dokonce elektrické skateboardy či elektroskútry. Mezi nejpopulárnější možnosti se však stále řadí elektrokola, která už jsou k dispozici řadu let.
Od prvních modelů však výrobci ušli značnou cestu. Dávno už nejde o experimentální záležitost pro nadšence do moderních technologií, ale o plnohodnotný dopravní prostředek. Elektrokola využijete při cestách do práce a z práce, po městě, ale i na výletech po cyklostezkách i do přírody – tedy na hůře upravených lesních cestách apod. Ovšemže ale záleží na tom, jaký model si zvolíte. I tím se budeme zabývat v našem průvodci.
Historické okénko
Možná vás překvapí, že první „elektrokolo“ spatřilo světlo světa už v roce 1897 v Bostonu. K dnešní podobě však zbývá dlouhá cesta. První komerčně prodávaná kola poháněná elektromotorem se objevují teprve v 90. letech 20. století. Ke konci této dekády už bylo na trhu několik desítek modelů.
Jak funguje elektrokolo?
Elektrokolo je opatřeno asistencí při šlapání, kterou zajišťuje právě elektromotor. Šlapání je však stále nutným požadavkem ke spuštění a chodu pohonu. Výkon motoru navíc bývá obvykle úměrný rychlosti šlapání – alespoň do určité intenzity šlapání.
- Některá elektrokola je možné speciálně upravit, tak aby šlapání nutné nebylo. To už se ale zdaleka nebavíme o standardním provedení. Pokud tedy nechcete při jízdě vyvíjet žádnou činnost, bude lepší zvážit pořízení jiného typu dopravního prostředku.
- Speciální funkcí může být „asistence při chůzi“, kterou lze skutečně spustit i bez šlapání. Maximální rychlost je ale omezena na 6 km/h.
Moderní elektrokola však umožňují nastavit několik stupňů výkonu asistenčního pohonu. Asistenci lze taky zcela vypnout a zařízení používat jako běžné jízdní kolo. Nic jiného vám taky nezbyde, pokud vám cestou dojde baterie. Pohánět elektrokolo jen vlastními silami je ovšem obvykle citelně obtížnější než u klasického jízdního kola, protože jeho hmotnost je výrazně vyšší (především kvůli akumulátoru a elektromotoru).
Legislativa
Jak se na elektrokola dívá zákoník? Tento bod je poměrně důležitý, ale mnoho lidí má v této oblasti zmatek. Pojďme se podívat, jak to je:
- Zákon se dívá stejně na klasické jízdní kolo i elektrokolo za splnění následujících podmínek: max. výkon elektromotoru je menší nebo roven 250 W, celkové napětí nesmí být vyšší než 48 V a nejvyšší povolená rychlost, které lze s asistencí elektromotoru dosáhnout činí 25 km/h.
Pokud je to tak, nepotřebujete k elektrokolu řidičský průkaz, registrační značku ani povinné ručení. Zkrátka ho můžete používat stejně jako obyčejné kolo. Pokud však kolo tyto podmínky nesplňuje, je na něj už pohlíženo jako na „malé skútry“ se vším, co k tomu patří.
V praxi se však lze setkat s elektrokoly, jejichž pohon má vyšší výkon než 250 W. Technicky vzato už by se na taková kola vztahovaly přísnější podmínky. Výrobci proto výkon omezují. Existují však i kličky, jak toto omezení obejít a užít si plný výkon elektromotoru. Nejčastěji jde o tzv. „off-road“ režim, který je určen pro jízdu v terénu (mimo stezky, vozovky) a který vypíná omezovač.
Důležité otázky při výběru elektrokola
Výběr elektrokola není nic jednoduchého. Jde obvykle o velmi nákladnou záležitost a výběr je dnes navíc velmi rozsáhlý a v mnoha ohledech navíc poměrně rozmanitý. V základní orientaci vám mohou pomoci správně položené otázky. Máme tu pro vás alespoň několik nejdůležitějších, na které byste se měli sami sebe ptát, než se vůbec pustíte do obhlížení konkrétních modelů.
- Kdo bude kolo používat? – Důležitá otázka, od které by se měl odvíjet typ kola (dámské, pánské, dětské, pro seniory), ale třeba i výkon baterie, nosnost, kvalita komponentů, odolnost konstrukce, výbava a příslušenství a další faktory.
- K jakým účelům bude kolo sloužit? – Budete s ním jezdit občas na nákupy, z práce a do práce, na vyjížďky po blízkých cyklostezkách nebo i na dlouhé výlety do přírody a do terénu? To jsou velmi důležitá rozhodnutí. Městské elektrokolo má svá omezení a výhody, stejně jako horské nebo skládací. O všech typech si však povíme víc, abyste se mohli co nejlépe rozhodnout.
- Jak daleko budete jezdit? – Budete jezdit každý den (nebo i víckrát denně) krátkou trasu? Pak vám může stačit model s nižší kapacitou baterie, která se ale rychleji dobíjí. Pokud plánujete dlouhé výlety, pátrejte po modelu se silnou baterií.
- Jaký je rozpočet? – Velmi důležitá otázka. Musíte vědět, kolik chcete do elektrokola investovat – a co můžete za danou částku očekávat (nebo třeba i vyžadovat). O cenových relacích si ještě více povíme později.
Výhody a nevýhody elektrokol
Proč se rozhodnout právě pro elektrokolo namísto nějakého „tradičnějšího“ řešení? Důvodů může být celá řada. Najde se však i několik úskalí, která jsou s elektrokoly spojená. Měli byste rozhodně znát přednosti i nedostatky.
Výhody
- Neomezuje vás věk – Na elektrokolo může nasednout dítě, dospělý člověk a stejně tak i senior vysokého věku. Jednak lze najít vhodný a uzpůsobený model pro každý věk, za druhé vás věk jezdce nelimituje „fyzicky“. S elektrokoly může na výlet vyrazit celá rodina a nikdo nemusí být pozadu.
- Neomezuje vás kondice – Stejně jako věk vás neomezuje v „rozletu“ ani kondice. Chtěli byste jezdit na výlety a kochat se přírodou, ale představa např. úmorného výšlapu do vysokého kopce vás děsí kvůli zdravotnímu stavu nebo nedostatku kondice? S elektrokolem si můžete projížďky přírodou užívat místo toho, abyste je protrpěli.
- Neomezuje vás hmotnost zátěže – Můžete vyrazit na nákup, na výlet s těžkým batohem nebo si na elektrokolo připevnit i sedačku pro dítě. S asistenčním pohonem nemusíte řešit nějaké to kilo navíc a můžete si vychutnat hladkou jízdu.
- Vše ovládáte sami – Asistenční pohon lze nastavit v několika stupních výkonu. Lze ho dle potřeby taky zcela vypnout (třeba kvůli úspoře baterie na horší část cesty).
- Můžete jezdit v „civilu“ – Nemusíte se soukat do cyklistického oblečení. Můžete vyrazit i ve „svátečním“ a dojet do cíle, aniž byste si oblečení propotili. To se jistě hodí nejen při cestách do práce.
- Ekologické řešení – Oproti např. běžnému autu je elektrokolo mnohem šetrnější vůči životnímu prostředí. Elektromotory jsou oceňovány a vyzdvihovány jako ekologické řešení.
- Nízkonákladový provoz – Opět zejména ve srovnání s běžným autem nebo třeba motorkou. Dobití akumulátoru kola vyjde v průměru na pár korun a urazíte přitom desítky kilometrů. V přepočtu na jeden km vychází provoz elektrokola velmi dobře.
- Nepotřebujete řidičák – Pokud splníte výše uvedené podmínky (viz část legislativa), můžete elektrokolo používat úplně stejně jako klasické.
Nevýhody:
- Vyšší pořizovací cena – Elektrokola jsou i dnes stále ještě poměrně nákladnou záležitostí. Většina nejprodávanějších modelů se pohybuje v cenách od 30 do 60 tisíc korun, což rozhodně nejsou zanedbatelné částky. Nejlepší modely jsou řádově ještě výš. Ani nejlevnější městské modely přitom neklesají výrazně pod hladinu 20 000 Kč.
- Vyšší hmotnost – Elektrokola jsou výrazně těžší než klasická jízdní kola. To znesnadňuje jejich přenášení nebo jízdu při vypnuté asistenci.
Elektrokola podle využití
V první řadě je samozřejmě nutné ujasnit si, na co budete kolo s pohonem používat, a co by tedy mělo zvládat.
Budete na kole jezdit jenom po městě, vesnici nebo cyklostezkách? Bude vám sloužit jen jako dopravní prostředek pro přemístění z bodu A do bodu B, nebo si budete chtít užívat i výlety? Chystáte se s kolem vyrážet do přírody, na lesní cesty nebo i do obtížného či horského terénu? Podle způsobu užívání je třeba zvolit správný typ elektrokola. Možností je několik.
Městské elektrokolo
Tato varianta je uzpůsobena pro jízdu na kvalitních vozovkách a v provozu. Městská elektrokola bývají cenově dostupnější a nenabízí takový výkon jako jiné typy. Jsou ideální pro cestu do práce, po návštěvách, nákupech apod. Mívají nižší rám pro snadné nastupování a sesedání. Měly by být vybaveny světlem, blatníky, chráničem řetězu apod. jelikož se počítá s tím, že na nich budete jezdit v „civilním“ oblečení, které nechcete ušpinit, a také v běžném provozu.
Krosové / trekové elektrokolo
V tomto případě se jedná o univerzální typ. Kolo zvládne městské prostředí i obtížnější (nebo obtížný) terén. Hodí se tedy pro každodenní použití i sportovní aktivity nebo náročné výlety. Je odolnější než městské, ale jeho cena bývá vyšší.
Horské elektrokolo
Pokud chcete kolo především pro náročné trasy s výrazným stoupáním a špatným terénem, sáhněte po horské variantě. Cenově patří většinou k nejdražším, ale disponují také nejkvalitnějšími komponenty a nejodolnější konstrukcí. Důležitá je co nejlepší ovladatelnost, kvalita brzd a odpružené vidlice i výkon motoru.
Skládací elektrokolo
Stejně jako existují skládací modely klasických jízdních kol, můžete si pořídit i skládací elektrokolo. Mechanismus skládání se různí, ale každý výrobce se pochopitelně snaží dosáhnout co nejjednoduššího systému a co nejvyšší skladnosti. Nejlépe uděláte, pokud si vyhlédnutý model buď vyzkoušíte přímo v obchodě, anebo se alespoň v recenzích informujete o tom, nakolik je systém skládání praktický a komfortní.
Skládací modely jsou vhodné pro časté převážení nebo přenášení a využijete je především na kratších trasách po kvalitnějších cestách (cesty do práce, na nákup apod.). Pro delší a náročnější vyjížďky příliš vhodné nejsou.
Elektrokola podle uživatele
Už jsme se zmínili o tom, že elektrokola jsou dopravní prostředky vhodné skoro pro všechny věkové kategorie (samozřejmě kromě např. nejmenších dětí). Jakým způsobem se však od sebe liší modely pro děti, dospělé nebo seniory? A co kola dámská a pánská? Zde pro vás máme shrnutí specifik jednotlivých variant.
Dětská elektrokola
V současnosti je výběr dětských modelů elektrokol přece jen poněkud omezenější. V zásadě se lidí především velikostí celé konstrukce a průměrem kol. Obvyklý je i snížený rám a poněkud omezenější výbava, pokud jde o převody nebo možnosti nastavení asistence. Cena dětských modelů je bohužel obvykle srovnatelná s elektrokoly pro dospělé.
Dámská elektrokola
Dámská elektrokola vycházejí ze střihu klasických dámských kol. Hlavním poznávacím znamením je tudíž snížený nebo velmi nízký rám. Kola mohou být nabízena v menších velikostech rámu a obvykle se liší i designovým laděním.
Pánská elektrokola
Pánských modelů je největší výběr a typický je pro ně především vyšší až vodorovný rám (ten však není u elektrokol příliš běžný). Kola mívají i vyšší nosnost a mohou být robustnější. V současné době však sáhne po pánském modelu i velká část jezdkyň. Další možností jsou pak unisex modely, které šikovně propojují oba póly a jejich použití je designově i konstrukčně univerzální.
Elektrokola pro seniory
V první řadě je třeba říct, že neexistuje speciální kategorie modelů pro seniory. Už proto, že požadavky mohou být značně individuální. S ohledem na omezenější pohyblivost i kondici starších uživatelů lze však uvažovat o kole s co nejnižším a nejpohodlnějším nástupem, vysokou stabilitou a dostatečnou mírou asistence.
Kolo „pro seniory“ může mít taky poněkud jednodušší výbavu kvůli snadnému ovládání. Většina starších uživatelů příliš nedocení nejmodernější výstřelky a složité funkce.
Maximální dojezd elektrokol
Dojezd patří u elektrokol k nejdůležitějším parametrům. Maximální dojezd je ale značně závislý na mnoha okolnostech. Především na hmotnosti jezdce, kvalitě terénu, míře stoupání a míře asistence, ale i na protivětru, způsobu řazení a podobně.
Maximální dojezd je dán především baterií. Standardně jsou elektrokola opatřovány bateriemi od 9 Ah do 14 Ah. Průměrný dojezd elektrokol se pak pohybuje v rozmezí cca 70-120 km na jedno nabití. Na trhu však existují modely, jejichž papírový dojezd je 200 km.
Zde se doporučujeme při koupi zaměřit na baterie známých výrobců – Samsung, Panasonic, LG.
Výkon elektromotoru
Jádrem každého elektrokola je samozřejmě motor. Naše legislativa však omezuje maximální výkon motoru u elektrokol na 250 W. Často jsou však tato kola osazena motory s větším potenciálem. Ten lze ale využít jen za určitých podmínek.
Kolo by muselo být buď registrované jako elektrický motocykl (což obnáší nutnost řidičského oprávnění apod.), nebo je využití maximálního výkonu možné s „offroad“ režimem. Výhodou vyššího výkonu motoru je však i delší životnost. Pokud jezdíte na doraz, motor se pochopitelně víc opotřebovává.
Zvýšení výkonu elektrokola
Jak jsme zmiňovali, většina výrobců omezuje výkon elektrokol na 250 W a maximální rychlost 25 km/h. To proto, aby se zařízení vešlo do zákonné kategorie „standardních jízdních kol“, u kterých se není třeba řídit speciálními předpisy. Spousta elektromotorů však disponuje vyšším výkonem, který je uměle stažen softwarovým omezovačem. Jak se tohoto omezení zbavit a svištět plnou rychlostí?
- Off-road režim – Mimo vozovky omezení neplatí. U spousty elektrokol proto najdete speciální „off-road“ režim, který umožňuje omezovač mimo silnice vypnout.
- Odstranění omezovače – Některé firmy nabízejí tzv. „chip tuning“, tedy vypnutí omezovače rychlosti a výkonu. Cena takové úpravy se obvykle pohybuje v řádu několika tisíc korun. Je nutné, aby šlo omezovač kdykoli zase aktivovat.
- POZOR! Používání elektrokola s vyšším než zákonem uvedeným výkonem není na silnicích a cyklostezkách legální. Vypnutí omezovače je určeno pouze do terénu!
Poloha elektromotoru
Významnou roli hraje i samotné umístění motoru, přičemž existují tři varianty.
Motor na předním kole
Tato varianta se dnes už moc nevidí. Je vhodná takřka výhradně pro městská kola a pro kvalitní vozovky. Přední pozice má řadu nevýhod, a proto se od ní upouští. Jednou z mála výhod je nízká cena.
Středový pohon
Obliba tohoto umístění roste obrovským tempem. Co se týče stability a výkonu, jedná se o ideální volbu. Nevýhodou je ale vyšší pořizovací cena. Proto středové motory najdete zejména u horských nebo trekových kol.
Motor na zadním kole
Stále oblíbená alternativa nabízející solidní vlastnosti za příznivou cenu. Zadní umístění je běžné zejména u městských nebo krosových kol.
Poloha baterie
Baterie je zásadním prvkem elektrokola. Důležitá přitom není jen její kapacita, ale také její umístění. Setkat se můžete s baterií na sedlové trubce, zadním nosiči nebo na rámu. Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých variant?
Baterie na nosiči
Umístění baterie na nosiči se týká zejména městských, potažmo krosových elektrokol. Výhodou je, že ponechává rám volný a dobře se s ní manipuluje, nevýhodou je možné snížení ovladatelnosti kola v důsledku zvýšeného těžiště.
Baterie na sedlové trubce
Výhodou této alternativy je nízké těžiště a dobrá ovladatelnost kola, nevýhodou je omezení převodníku.
Rámová baterie
Tato možnost patří k nejoblíbenějším. Baterie nesnižuje ovladatelnost ani vyvážení kola a dobře zapadá do celkového designu.
Akumulátory
Akumulátor je logicky jedním z nejdůležitějších komponentů elektrokola. Proto je nutné mu věnovat patřičnou pozornost. Kromě polohy umístění (což je důležitý faktor) nás budou zajímat i vlastní technické parametry baterie. Které?
Typ
V elektrokolech se lze setkat s několika typy technologií akumulátorů. V současnosti jednoznačně dominují baterie založené na lithiových technologiích, ale zejména u starších a levných modelů se můžete setkat i s variantou NiMH. Jaké jsou vlastnosti, výhody a nevýhody jednotlivých druhů?
- NiMH – Spíše dostupná a zastaralejší varianta, která však stále potěší solidní spolehlivostí a nižší cenou. Vydrží obvykle kolem 500 cyklů. Kapacitu a životnost baterie je však vhodné udržovat tak, že ji alespoň několikrát za rok zcela nabijete a vybijete.
- Li-Pol – Lithium polymerové baterie jsou u elektrokol častou a oblíbenou volbou. Výborný poměr ceny a kvality, nízká hmotnost v poměru ke kapacitě. Lze však používat pouze přímo výrobcem určené nabíječe.
- Li-Ion – V současnosti jde o obecně nejvíce používaný typ akumulátorů. Vynikající poměr hmotnosti a kapacity, možnost dosažení vyššího napětí než u starších technologií. Vysoká životnost. Je však třeba skladovat v nabitém stavu.
Kapacita
U akumulátorů elektrokol se obvykle setkáte s kapacitou udanou pomocí veličiny Wh. Nejvíce modelů se, pokud jde o kapacitu, pohybuje okolo 500 Wh. Nad 600 Wh už lze mluvit o poměrně velmi silné baterii. Nad 700 Wh už jde spíše o výjimečné případy. Naopak pod 400 Wh už by šlo o podprůměrnou kapacitu baterie.
Pamatujte však, že není vždy nutné usilovat o co nejvyšší kapacitu baterie. Ta totiž výrazně zvyšuje cenu i hmotnost kola. I slabší modely přitom zvládnou dojet desítky kilometrů na jedno nabití, což může být např. pro cesty do práce a z práce zcela dostačující.
Výkonnou baterii požadujte zejména v případě, že budete jezdit na delší vyjížďky (navíc např. v kopcovitém nebo náročném terénu). Taky při vyšší tělesné hmotnosti.
Skladování baterie
Moderní lithiové články obvykle netrpí paměťovým efektem a ani není třeba žádné speciální formátování.Pokud však kolo déle nepoužíváte, není vhodné skladovat baterii ve vybitém stavu (optimální je cca poloviční nabití). Taky byste je neměli skladovat při příliš nízkých nebo vysokých teplotách.
Rám elektrokola
Rám elektrokola je základním prvkem celé konstrukce. Jaké parametry nás u něj budou zajímat?
Výška
Velikost rámu se udává v palcích a odvíjí se od výšky uživatele. Obvyklé rozpětí je od 15 do 23 palců, někdy více.
Velikost rámu | Výška |
Do 16 palců | výška do 165 cm |
Do 18 palců | výška do 175 cm |
Do 20 palců | výška do 185 cm |
Do 22 palců | výška do 195 cm |
23 palců a více | výška 195 a více cm |
Toto rozdělení je však vysloveně orientační. Vyhovující velikost rámu je ideální vyzkoušet osobně.
Materiály
I materiál rámu by vás měl jistě zajímat. Zpravidla se u běžných modelů setkáte se slitinami hliníku (dural). Toto řešení je pro běžné použití u elektrokol dostačující, jelikož zde není tak nutné bojovat o každý gram hmotnosti kola. Dural je navíc cenově dostupný a solidně odolný. Drahá elektrokola však mohou mít rám z uhlíkových vláken (karbon). Ten vykazuje mnohem lepší vlastnosti, je pružný a mimořádně lehký.
Nosnost
Nosnost elektrokol začíná obvykle někde na 110 kg. Výjimkou však nejsou ani modely s nosností 150 kg nebo více. Tento parametr volte na základě své váhy s dostatečnou rezervou navíc. Čím větší rezerva, tím delší životnost kola lze očekávat a taky hladší jízdu s větším nákladem (nákup, sedačka s dítětem apod.).
Ovládání asistence
Elektrokola jsou vybavena také ovládacím panelem, na kterém je možné nastavit míru asistence (běžný standard je 5 stupňů), případně ji zcela vypnout nebo zapnout. Ovládací panel obvykle disponuje LCD displejem, který může zobrazovat různé ukazatele. Tím základním a nejdůležitějším je stav baterie. Můžete zde však najít i další informace, např. rychlost jízdy, ujeté kilometry apod.
Ovládací panel by měl být přehledný a pohodlně umístěný. Množství zobrazovaných údajů závisí čistě na vašich preferencích. Někdy může panel disponovat i nadstandardní výbavou, jako je např. USB port pro dobíjení mobilního telefonu.
Druhy asistence
Elektrokola obvykle poskytují 3 až 7 stupňů asistence. Rozdíl však může být v principu fungování asistence:
- Konstantní asistence, kdy motor působí stále stejným zvoleným výkonem
- Progresivní asistence, kdy se výkon motoru odvíjí od intenzity šlapání (přímo úměrně)
Na které komponenty se zaměřit?
Při výběru elektrokola neomezujte svou pozornost pouze na baterii a motor. I další komponenty musejí splňovat určité kvalitativní požadavky.
Zásadní roli hraje typ a kvalita brzd, přední vidlice i samotného rámu, ráfků nebo plášťů. Velmi důležitá je také celková hmotnost kola. Příliš těžké kolo bude hůře ovladatelné a se slabou baterií nebo nízkou asistencí dá šlapání pořádně zabrat.
Kdo bude elektrokolo používat?
Konstrukce kola by měla také odpovídat potřebám uživatele. Týká se to například rámu. Nižší rám je vhodný zejména pro ženy, děti a seniory, jelikož umožňuje snadné nasedání a sesedání – to velice oceníte také v městském provozu, kde je třeba každou chvíli zastavovat. Nízké rámy jsou proto typické pro městská kola a také treková kola mohou mít rám snížený.
Důležitá je také nosnost elektrokola. Ve většině případu se setkáme s nosností do 120 Kg. Taková kola jsou poměrně univerzální. Existují však i varianty s nižší nosností – jedná se především o dětské a dámské modely – ale také s nosností vyšší.
Čím větší rezerva v nosnosti zůstane, tím vyšší můžete očekávat dojezd i životnost kola.
Cena elektrokol
Jaké jsou aktuální ceny kvalitních elektrokol a na jakou investici se připravit? Máme pro vás krátké shrnutí.
Elektrokola do 30 000 Kč
Výběr v této kategorii není ještě příliš velký. Najdete zde především skládací a městské modely. Mnohem méně trekové a horské. Vybere si zde nenáročný uživatel, který hledá základní model elektrokola.
Elektrokola do 50 000 Kč
Velmi oblíbená kategorie, ve které se nachází většina nejprodávanějších elektrokol. Najdete zde horské i trekingové modely; pánské, dámské, dětské i unisex varianty. Lze očekávat dobrý dojezd, výkon i kvalitu zpracování. Solidní střední cesta.
Elektrokola nad 50 000 Kč
Výběr je obrovský – a to i v cenách nad 100 000 Kč. Pořídíte zde velmi kvalitní a výkonná elektrokola a špičkové nebo exkluzivní modely.
Nejlepší značky elektrokol
Elektrokola Haibike
Už více jak 25 let (od roku 1995) je na trhu Německá značka Haibike, která se pyšní německou precizností. Od boomu elektrokol je tato značka od samého počátku. Po více jak 10 letech vývoje dnes staví elektrokola Haibike na technologii ePerformance, který kombinuje fyzický sportovní výkon na kole s dynamikou motorem poháněného stroje. Jednoduše řečeno, elektrokolo Haibike by mělo mít přirozený poměr vlasního výkonu a výkonu motoru.
Aktuálně lze v nabídce najít velmi žádaná elektrokola. Značku řadíme mezi ty lepší výrobce, což dokazuje i řada testů a umístění v nejrůznějších žebříčcích. Tím aktuálně nejlepším je modelová řada Flyon, následována modelovou řadou Xduro.
Elektrokola MTF (Mountfield)
Na poli elektrokol můžete najít v roce 2022 hned 56 modelů značky MTF, kterou prodává skupina Mountfield. Jedná se o městská, skládací, trekingová, krosová a horská elektrokola. Prémiové modely mají motory i baterie Bosch, u motorů se jedná o nejnovější 4. generaci. Pro náročné zákazníky však můžete najít ještě výkonnější motory BOSCH PowerTube s kapacitou baterie až 24,5 Ah. Cenově se modely pohybují od 20 do 80 tisíc korun. Mezi spotřebiteli jde o vyhledávanou značku především v kategorii zlaté střední cesty. Nejsilnější baterie mohou ujet až uctyhodných 200 Km. Novinkou v roce 2021 je možnost vybírat k jednotlivým modelům z minimálně dvou nebo tří typů (kapacit) baterií. Vybrat si tak můžete reálně to, co potřebujete a nepřeplácíte za nevyužitou kapacitu.
Elektrokola Crussis
Crussis je český výrobce elektrokol již od roku 2013. V roce 2019 jste jistě zaznamenali spojení tváře Jaromíra Jágra s touto značkou. Výsledkem byla limitovaná edice za 80 tisíc korun, e-bike Jágr 68.
V nabídce najdete desítky druhů elektrokol Crussis, které se vyrábí přímo ve vlastní výrobní hale v České Republice, ale prodávají se v podstatě v několika státech Evropy a USA.
Elektrokola nyní můžete vyzkoušet ve 340 prodejnách po celé ČR.
Cena elektrokol Crussis se pohybuje v rozmezí 20 až 80 tisíci. Používá se umístění motoru ve středu značky Bosch nebo Bafang (u levnějších modelů), pár modelů najdete také s umístěním motoru v zadním náboji. Nejčastěji se jedná o horská, krosová, městská a treková elektrokola.
Mezi zákazníky se jedná o velmi oblíbené modely, které řadíme také ke špičce české scény.
Decathlon
Také Decathlon nabízí elektrokola. V nabídce najdeme 16 modelů privátní značky RockRider, Riverside a Btwin. Cena se pohybuje od 26 000 Kč za skládací elektrokola až po prémiový model za téměř 80 tisíc korun.
Krátce další značky
- Leader Fox – český výrobce elektrokol z Český Budějovic nabízí elektrokola od necelých 25000 Kč do necelých 70 tisíc korun. Aktuálně můžete vybírat z desítek modelů horských, krosových, trekingových, městských či skládacích elektrokol. Jako jedni z mála nabízí také elektrokola FAT BIKE a Gravel Bike. Velkou výhodou je oficiální značková prodejna v Českých Budějovicích, kde můžete provést také servis vašich elektrokol Leader Fox.
- Apache – další oblíbená značka horských kol, ale také elektrokol. Nabízí především cenově dostupné a oblíbené modely Matto pro muže a Matta E4 pro ženy, prémiové modely Quruk, Hupahu, Hawk, Tuwan, modely střední třídy Payat, Manitou, Yamka či speciály – skládací Tomko, dětské Tate a městské Wakita či Tanka.
- Specialized – Elektrokola značky Specialized najdeme pod označením Turbo. Jedná se o modely, jejichž vývoj a sestrojení probíhá ve Švýcarsku pod dohledem centrály v Kalifornii. I proto se kola této značky řadí spíše k dražším modelům a jsou určeny spíše pro náročnější zákazníky. Cena se pohybuje spíše nad 45 000 Kč. V nabídce najdeme modely horských elektrokol Turbo Levo, Levo SL a Kenevo. Silniční Turbo Creo SL a verze Active pod označením Turbo Como a Vado.
- Lectron – tyto elektrokola se montují v Rakousku a v ČR. Prodávají se však ve více jak 30 zemích světa. Stejně jako ostatní výrobci i Lectron používá komponenty Shimano, Tektro, Panasonic, Samsung, RST, Bafang. I tato značka nabízí několik desítek modelových řad zejméne ve střední a vyšší cenové kategorii.
- KTM – rakouská značka, kterou můžete znát, pokud se pohybujete ve světě motorek. Značka se vyznačuje vysokou spolehlivostí a kvalitou. Do elektrokol montují kvalitní motory Bosch a aktuálně můžete vybírat z desítek modelů včetně těch celoodpružených. Cenově řadíme KTM spíše do střední a vyšší cenové hladiny, kdy není problém objednat elektrokolo za více jak 100 000 Kč. Nejdražší model stojí pro zajímavost více jak 250 000 Kč.
- Mezi další oblíbené výrobce patří například elektrokola značky Scott, Cube, Giant, Rock Machine, Cannondale či Ghost.
Nejprodávanější elektrokola na trhu
Nejprodávanější elektrokola na trhu dle portálu Heureka.cz
Produkt | Parametry | Hodnocení | Cena (od) | ||
---|---|---|---|---|---|
HORSKÁ A TREKOVÁ ELEKTROKOLA |
|||||
1. | Extra dlouhý dojezd, vítěz testu Haibike SDURO HardNine 7 | Motor: Yamaha PW-ST Dojezd: 180-200 km Baterie: 630 Wh Kola: 29" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 82000 Kč | Číst recenze |
2. | Slušný poměr cena / výkon Crussis e-Atland 7.7-S | Motor: Bafang MAX Drive Dojezd: až 150 km Baterie: 17,5 Ah, Li-ion, Panasonic Kola: 27,5" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 51000 Kč | Číst recenze |
3. | Alternativa cena / výkon Crussis e-Largo 8.7-S | Motor: Bafang MAX Drive Dojezd: až 150 km Baterie:Panasonic 17,5 Ah/630 Wh Kola: 29" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 57000 Kč | Číst recenze |
4. | Český výrobek Leader Fox Altar 2021 | Motor: BAFANG M500, 36V, 95Nm Dojezd: až 150 km Baterie: LG 36V/20Ah, Li-ion, 720Wh Kola: 29" | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 53000 Kč | Číst recenze |
5. | Oblíbený model z Decathlonu E-ST900 ROCKRIDER | Motor: BROSE T Aluminium Dojezd: 100+ km (reálný) Baterie: SAMSUNG SDI Kola: 27,5" | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 55000 Kč | Číst recenze |
6. | Další na zvážení Sava 29" DECK 9.2 | Motor: středový, Bafang M500 Dojezd: až 180 km Baterie: LG, 720 Wh Doba nabíjení: - h Kola: 29" Hmotnost: 22,8 kg | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 70000 Kč | Číst recenze |
7. | Crussis e-Guera 5.7 | Motor: Bafang MAX Drive Dojezd: až 115 km Baterie: 13 Ah, Li-Ion Kola: 27,5" | [usr 4.7 text="true" tooltip="true"] | 43000 Kč | Číst recenze |
MĚSTSKÁ ELEKTROKOLA (vhodná také pro seniory) |
|||||
1. | Dlouhý dojezd Crussis e-Country 7.7-S | Motor: Bafang MAX Drive, centrální Dojezd: až 150 km Baterie: Panasonic 17,5 Ah Kola: 27,5" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 51000 Kč | Číst recenze |
2. | Dlouhý dojezd Leader Fox Park City | Motor: Bafang, (zadní pohon) Dojezd: 80 - 120 km Baterie: LG 13Ah Kola: 28" | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 27000 Kč | Číst recenze |
3. | Další na zvážení Leader Fox Induktora | Motor: Bafang, 250W Dojezd: až 120 km Baterie: LG, 16Ah Kola: 28" | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 28000 Kč | Číst recenze |
4. | Ratikon eCT 8.1 | Motor: Vinka, 250 W Dojezd: až 80 km Baterie: v nosiči, Phylion Kola: 28" | [usr 4.8 text="true" tooltip="true"] | 25000 Kč | Číst recenze |
SKLÁDACÍ ELEKTROKOLA |
|||||
1. | Vítěz Cyclamatic CX 4 | Motor: (středový) Dojezd: až 80 km Baterie: 360 Wh Kola: 20" | [usr 5 text="true" tooltip="true"] | 30000 Kč | Číst recenze |
2. | MS Energy i10 | Motor: 250 W Dojezd: až 50 km Baterie: 7800 mAh Kola: 20" Hmotnost: - kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 30000 Kč | Číst recenze |
3. | Devron 20122 20" | Motor: Etrotek ETM-HUB10A-FR Dojezd: až 100 km Baterie: 13 Ah, Phylion Doba nabíjení: - h Kola: 20" Hmotnost: 19,3 kg | [usr 4.9 text="true" tooltip="true"] | 30000 Kč | Číst recenze |
Nejlepší elektrokola se opravdu nepohybují v těchto cenových relacích. Přidejte před tu cenovku jedničku a budu s vámi souhlasit, protože jinak je cenovka tam kde to vše začíná…