Sport / outdoor

Jak vybrat nejlepší trekingová / krosová kola | dle recenzí a testů

Nejlepší trekingová kola Milujete cykloturistiku a vyjížďky po cestách, stezkách, ale i přírodě? Jak ale vybrat kolo, které zvládne s grácií tohle všechno? Takové, které bude rychlé a komfortní na cestách, stabilní a výkonné v lehčím terénu? Je jasné, že klasický „horák“ v tomto případě není správná volba – a ani silnička neobstojí. Řešení však naštěstí existuje, a to v podobě trekingových a krosových kol. V dnešním článku se proto podíváme na to, jak vybrat nejlepší trekingové/krosové kolo, v čem je tato kategorie specifická a jakým parametrům či komponentům věnovat pozornost.

Nejlepší trekingová a krosová kola na trhu

ProduktInfoHodnocení
#1Trek Dual Sport 3
Náš tip: skvělá volba pro většinu
Hmotnost: 13.01 kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 1x10
📌 do 20500 Kč
⭐ 99 % Číst recenze
#2Rock Machine Crossride 300
Dostupný model
Hmotnost: 14.2 kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 2x8
📌 do 15500 Kč
⭐ 97 % Číst recenze
#3Riverside 920
Nejlepší z Decathlonu
Hmotnost: 12.3 kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 1x11
📌 do 23000 Kč
⭐ 96 %
Číst recenze
#4KELLYS PHANATIC 70 28"
Pro náročnější spotřebitele
Hmotnost: - kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 30
📌 do 28000 Kč
⭐ 94 %
Číst recenze
#5Giant Roam 0 Disc Charcoal
Pro náročnější spotřebitele
Hmotnost: - kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 2x11
📌 do 29500 Kč
⭐ 93 %
Číst recenze
#6Leader Fox TOSCANA 28
Pro náročnější spotřebitele
Hmotnost: - kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 2x11
📌 do 15000 Kč
⭐ 90 %
Číst recenze

Jak vybrat trekingové či krosové kolo

Při výběru trekingového či krosového kola je zásadní mít představu o tom, jak budete kolo používat. V jakém prostředí, jak intenzivně a jakým způsobem. Od toho se bude odvíjet volba konkrétního typu i jednotlivých komponent. S výběrem vám pak mohou pomoci i testy a recenze trekingových a krosových kol.

Co je trekingové a krosové kolo a jak se liší?

Tyto dva typy kol jsou často shrnována do stejné kategorie, leckdy jsou dokonce vnímána jako synonyma. Jsou ale opravdu pojmy „krosové“ a „trekingové“ kolo zaměnitelné? Rozhodně ne v plné míře. Rozdíly zde jsou. Pojďme se ale nejdřív podívat na obecný charakter těchto kol a na to, jak se liší od vzdálenějších kategorií. Například od kol horských či silničních.

Nejlepší krosové kolo

Horská kola zná každý. Během 90. let se staly tak trochu synonymem jízdního kola obecně, protože svou oblibou jednoznačně dominovaly trhu. Zatlačily hluboko do stínů i dříve milované „silničky“ nebo městská kola apod. V minulé dekádě však došlo k jisté renesanci „diferenciace“ kategorií jízdních kol. Do hry se v plné síle vrátila silniční kola, objevila se moderní a pohodlná městská kola, ale značnou pozornost si začaly získávat taky specifické kategorie krosových a trekingových kol.

Tato kategorie si našla místo v překvapivě velké mezeře mezi klasickými typy a zazářila svou univerzálností. Horská kola byla (a jsou) ve městech neobratná a nepohodlná, na pevných cestách relativně pomalá, na dlouhých výpravách těžká. S typickými silničkami či městskými koly se zase nedá pořádně vjet ani do lehčího terénu.

Trekingová a krosová kola však dokázala skloubit výhody horských i silničních kol a vytvořit jakýsi kompromis. Jsou dostatečně rychlá a hbitá, ale poradí si i s nějakým tím terénem. Pokud jezdíte po stezkách silnicích a polňačkách, občas musíte překonat i úsek horšího terénu – pak je trekingové či krosové kolo ideální partner. A teď konečně k rozdílu mezi nimi.

Trekingové kolo na cykloturistiku

Trekingová kola jsou šitá na míru dlouhým cyklistickým výletům a výpravám. Ostatně tomu napovídá už samotné označení. Treking či trek je pojem používaný pro náročnější turistiku – pro dlouhé i několikadenní výpravy.

Trekingové kolo se proto více zaměřuje na pohodlí jezdce. Typicky má kratší rám, který umožňuje poněkud vzpřímenější, komfortnější posed vhodnější pro dlouhé cesty. Dalším rozdílem je vybavení. Tento typ mívá všechnu patřičnou cestovní výbavu…

  • Blatníky
  • Nosiče na zavazadla
  • Světla
  • Stojánek

Tato výbava poněkud navyšuje hmotnost kola.

Krosové kolo na sportovnější jízdu

Pokud vás to příliš netáhne na dlouhé výpravy a dáváte přednost spíše kratším, ale o to akčnějším, sportovněji laděným vyjížďkám do různého prostředí, bude vám lépe sedět kolo krosové. Ačkoli jsou trekingovým velmi blízká, mají pár odlišností. Především delší rám, který umožní více položený a aerodynamičtější, tedy sportovnější, posed. Tato kola taky většinou nemají žádnou zvláštní výbavu, v důsledku čehož jsou poněkud lehčí a obratnější.

Rozdíl mezi těmito subkategoriemi je tedy celkem jasný, záleží však jen na vás, zda sáhnete spíše po trekingovém, nebo naopak po krosovém kole.

Trekové jízdní kolo

Celá škála provedení

Aby toho nebylo málo, rozhodně neplatí, že všechna trekingová či krosová kola vycházejí z nějaké jednotné normy. Nejde o žádné standardizované kategorie. Existuje celé spektrum provedení (stejně jako u ostatních typů kol) a kategorie se mohou i prolínat.

Můžete si tak vybrat kolo, které bude sázet více na komfort, stabilitu, snadnou ovladatelnost a obecně bude mít spíše rekreační vlastnosti. Včetně specifické ovladatelnější geometrie, sníženého rámu apod. Naopak se však můžete rozhodnout pro nadupaný sportovní model, který vám nic neodpustí, ale zato z něj budete schopni vytáhnout maximum výkonu.

Rozdíly jsou rovněž tradičně i mezi dámskými a pánskými koly, kdy jednotlivé varianty mívají opět poněkud odlišnou konstrukci a geometrii, aby lépe odpovídala anatomickým požadavkům.

Zpracování rámu

Pokud jde o rám, čili hlavní konstrukční kostru kola, důležité jsou především dva parametry. A to velikost a materiálové zpracování.

Materiál bude mít zásadní vliv na hmotnost kola – a tím i na celou škálu dalších vlastností, jako je akcelerace a rychlost, náročnost jízdy, brždění a ovladatelnost atd. Kromě toho se materiál odrazí na odolnosti kola.

Nejlevnější kola obvykle používají hliník či hliníkové slitiny. Nejznámější je v tomto ohledu dural, tedy slitina hliníku a mědi, hořčíku nebo i manganu atd. Vyniká slušným poměrem odolnosti a hmotnosti vzhledem k ceně. Velmi odolné, ale taky těžké, jsou ocelové rámy, které se ale u trekingových a krosových kol vyskytují opravdu sporadicky.

Vyšší ligu představují rámy z karbonu (uhlíková vlákna). Jde již o drahý materiál a kola s tímto rámem stávají spíše vyšší desítky tisíc. Karbon je mimořádně lehký a odolný, ačkoli má jistou nevýhodu v křehkosti při silném nárazu z boku.

Nejdražší variantou je titan. Oproti karbonu je paradoxně malinko těžší, na druhou stranu je výrazně odolnější.

Jak zvolit velikost rámu?

Velikost rámu byste při výběru kola neměli opomíjet. Špatná volba se podepíše na komfortu a jízdních vlastnostech i celkové „efektivitě“ jízdy. Velikost (výška) rámu se udává v palcích či centimetrech. Někdy se udává pouze označení písmenky jako u oblečení – tedy S, M, L, XL,…

Pokud si stoupnete obkročmo nad kolo, měla by mezi vaším rozkrokem a horní trubkou rámu zůstat mezera kolem 5 cm. Při výběru kola však můžete použít i různé tabulky, ve kterých si na základě výšky postavy odvodíte adekvátní velikost rámu. Doporučujeme přitom vycházet z tabulek konkrétního výrobce či prodejce.

Kola – velikost a pláště

Pochopitelně jde o velmi důležitou součást jízdního kola. Opět hraje roli velikost, ale třeba i šíře a zpracování plášťů. Naprosto drtivá většina krosových a trekingových kol má kola o velikosti 28 palců. Platí to pro dámské i pánské modely. Menší kola jsou spíše u dětských kol a kol pro dospívající. Setkat se však můžete i s koly 29palcovými.

Šíře plášťů je různá. Velmi široké pláště (např. 47 mm) jsou velmi stabilní a kolo bude více směřovat k terénním vlastnostem. Naopak užší pláště (např. 37 mm) budou rychlejší, s menším odporem – ale lépe se jim povede na cestách. Středně široké pláště nabídnou jistý kompromis.

Převody

Pro laiky je často množství převodů takřka jakýmsi měřítkem kvality. Je to pochopitelně zavádějící přístup. Vysoký počet převodu sice vede k vyšší citlivosti „řazení“, ale je otázkou, nakolik takové možnosti využijete.

Dnes se rostoucí popularitě těší jednopřevodníky. Jde o moderní technologii, kdy kolo sice nabídne menší celkový počet převodů, ale s plynulejším, přesnějším a pohodlnějším ovládáním. S menší údržbou, nižší hmotností a prakticky bez rizika spadnutí řetězu.

Na opačném konci je starší technologie trojpřevodníků, která stále nabízí výhodu většího počtu převodů s velkým rozsahem a velmi těžkými převody. To může být u trekingových a krosových kol výhodné, protože tato kola jsou právě stvořena pro univerzálnější použití na cestách i v terénu. Výhodou je i nižší cena. Trojpřevodník má ale řadu technických nevýhod. Kdesi na půli cesty mezi nimi je pak dvoupřevodník.

Brzdy

Brzdy jsou pochopitelně velmi důležitý prvek. V principu lze brzdy rozdělit na ráfkové (čelisťové) a kotoučové.

Ráfkové mohou mít ještě několik velmi odlišných podob (např. U-Brake, V-Brake…). Fungují tak, že zastaví kolo sevřením ráfku.

Kotoučové se montují na náboj kola. Dělí se taky dále na mechanické a hydraulické. Mechanické jsou levnější a méně náročné na servis, ale taky méně účinné. Hydraulické jsou pokročilejší, obecně vzato účinnější.

Celkově vzato trend směřuje k větší oblibě kotoučových brzd, které jsou efektivnější a výkonnější. Na druhou stranu jsou taky dražší, takže méně nároční jezdci mohou vystačit s kvalitními čelisťovými brzdami.

Vidlice a odpružení

Většinu se u trekingových a tím spíše krosových kol setkáte s odpruženou vidlicí. Tato vidlice však mívá typicky nižší zdvih než u horských kol. Představuje tedy opět kompromis mezi zvládáním terénu a efektivní jízdou na kvalitní cestě. Přílišné odpružení totiž „odebírá“ energii při rozjezdu a šlapání, takže se pro dosažení stejné rychlosti víc nadřete.

Existují však i trekingová kola s pevnou vidlicí. Ta budou ideální pro převážné použití na cestách a stezkách s jen občasným vyjetím na terén. Musíte tedy zvážit, v jakém prostředí se budete nejčastěji pohybovat. Naopak celoodpružení se u trekingových/krosových kol prakticky nevyskytuje.

Vybavení a příslušenství

Vaše kolo může být opatřeno (nebo si můžete pořídit) celou řadu vybavení. U trekingových kol jsou typicky součástí blatníky, nosiče zavazadel, světla na kolo a odrazky či stojánek pro opření kola. Zvážit byste měli i pořízení kvalitního zámku na kolo, na delší výlety se může hodit brašna pod sedlo, do rámu či na řídítka nebo třeba cyklistický batoh. Praktický je i držák na telefon a rovněž se může velmi hodit kdysi klasický a dnes už trochu opomíjený zvonek.

Ceny trekingových a krosových kol

Kolik stojí kvalitní trekingové či krosové kolo, které si poradí na cestách i v přiměřeném terénu? Záleží na vašich nárocích. Rozpětí je mimořádně široké.

Trekingová/krosová kola do 10 000 Kč

Především dětská kola a nejlevnější modely pro dospělé. Dominují značky jako Leader, Kellys či Kross. Takové kolo bude vhodné pro občasné výlety. Najdete zde spíše trekingové než krosové modely.

Trekingová/krosová kola do 20 000 Kč

Nejoblíbenější relace, ve které si vybere většina rekreačních i poněkud náročnějších jezdců. Vynikající výběr solidních kol.

Trekingová/krosová kola nad 20 000 Kč

Velmi kvalitní či špičkové kolo může stát snadno třicet, čtyřicet nebo i šedesát tisíc Kč či víc. Jde o modely pro náročné zájemce, kteří chtějí to nejlepší.

Nejlepší značky trekingových a krosových kol

Které značky nabízejí kvalitní krosová a trekingová kola? Zde je menší přehlídka…

  • Rock Machine – Velmi oblíbená a kvalitní značka. Kola především ve střední relaci. Velmi dobrá volba.
  • Kellys – Populární značka především dostupnějších kol. Dobrá volba pro méně náročné a rekreační zájemce.
  • GT – Menší výběr, ale vysoká kvalita. Velmi pěkná trekingová/krosová kola ve střední relaci.
  • Author – Obrovský výběr, známá značka. Kola především ve střední relaci.

Nejprodávanější trekingová / krosová kola na trhu

Nejprodávanější trekingová a krosová kola na trhu podle portálu Heureka.cz

ProduktInfoHodnocení
#1Trek Dual Sport 3
Náš tip: skvělá volba pro většinu
Hmotnost: 13.01 kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 1x10
📌 do 20500 Kč
⭐ 99 % Číst recenze
#2Rock Machine Crossride 300
Dostupný model
Hmotnost: 14.2 kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 2x8
📌 do 15500 Kč
⭐ 97 % Číst recenze
#3Riverside 920
Nejlepší z Decathlonu
Hmotnost: 12.3 kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 1x11
📌 do 23000 Kč
⭐ 96 %
Číst recenze
#4KELLYS PHANATIC 70 28"
Pro náročnější spotřebitele
Hmotnost: - kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 30
📌 do 28000 Kč
⭐ 94 %
Číst recenze
#5Giant Roam 0 Disc Charcoal
Pro náročnější spotřebitele
Hmotnost: - kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 2x11
📌 do 29500 Kč
⭐ 93 %
Číst recenze
#6Leader Fox TOSCANA 28
Pro náročnější spotřebitele
Hmotnost: - kg
Kotoučové brzdy: ✔️
Materiál rámu: hliník
Počet převodů: 2x11
📌 do 15000 Kč
⭐ 90 %
Číst recenze

Mohlo by vás zajímat:

0 Sdílení