Cyklistika je skvělý a čím dál populárnější sport. Díky široké nabídce různých typů kol můžete brázdit asfaltové silnice a cyklostezky, ale stejně tak i divoký terén. Stačí mít správné kolo – a taky správné pláště. Tento komponent patří k nejdůležitějším, pokud jde o způsob používání kola a jízdu v různém prostředí, terénu a za různých podmínek. Přesto mnoho lidí volbě plášťů věnuje jen minimální nebo vůbec žádnou pozornost. To je přitom velká škoda a dalo by se říct i chyba. Se správnými plášti totiž můžete jezdit mnohem efektivněji, bezpečněji, výkonněji i pohodlněji a zábavněji. V dnešním článku se proto podíváme právě na to, jak vybrat nejlepší pláště na kolo – ať už jde o kolo horské, silniční nebo třeba oblíbená moderní treková či krosová nebo i městská kola.
Kromě obšírného průvodce výběrem plášťů pro vás dnes máme opět i žebříček nejlepších a nejprodávanějších variant. Zajisté v něm najdete inspiraci pro nákup. Vřele taky doporučujeme sledovat uživatelské nebo odborné recenze plášťů na kolo.
Nejlepší pláště na kolo na trhu
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
#1 | Schwalbe Racing Ralph | ✔️ S kompletně přepracovaným vzorkem ✔️ Perfektní trakce, zrychlení i brzdění ✔️ Bezdušové použití 📌 od 650 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#2 | Maxxis Ardent EXO TR plášť kevlar | ✔️ Lehký závodní plášť ✔️ Tubeless ready pláště ✔️ Na boku vrstva odolná proti proříznutí a oděru 📌 od 800 Kč | ⭐ 98 % | Číst recenze |
#3 | Schwalbe Smart Sam | ✔️ Výborný univerzál ✔️ Dobře se odvaluje, zabírá, dlouho vydrží ✔️ Plášť vhodný do každého terénu 📌 od 500 Kč | ⭐ 95 % | Číst recenze |
#4 | Schwalbe Hurricane | ✔️ Vynikající plášť pro všechny terény ✔️ Moderní, dynamický profil ✔️ Velmi trvanlivá směs, široký rozsah použití 📌 od 700 Kč | ⭐ 93 % | Číst recenze |
#5 | Maxxis IKON | ✔️ Lehký závodní plášť ✔️ Směs dual ✔️ Drátová patka ✔️ TPI 60 📌 od 450 Kč | ⭐ 90 % | Číst recenze |
#6 | Continental Race King | ✔️ Plášť do lehčího až středně těžkého terénu ✔️ Ideální na suché a rychlé tratě ✔️ Univerzální rychlý plášť 📌 od 530 Kč | ⭐ 87 % | Číst recenze |
Obsah článku
Jak vybrat pláště podle typu jízdního kola a způsobu používání?
Existuje řada typů jízdních kol – a ty se velmi liší svým charakterem. Na to je pochopitelně třeba pamatovat i při výběru plášťů. Ty musí být vhodné pro daný typ kola a volit byste je měli taky dle způsobu používání.
Pláště na horská (MBT) kola
Tato kola jsou jednoduše řečeno určena do terénu. Vyznačují se robustní konstrukcí a vysokou odolností. Mají vždy odpruženou vidlici, ale mohou být i celoodpružená. Tato kola se hodí jak do těžkého horského terénu, tak na silnici, kde ale budou pomalejší než kola třeba treková či silniční. Jízda nebude tak efektivní.
Důvodem je právě především velmi značná šíře plášťů, které mohou maximálně mít až 76 mm neboli 3 palce. Nebo 50 mm čili 2 palce. Průměr je pak 559 mm (26 palců), 584 mm (27,5 palců) nebo 622 mm (29 palců).
I v rámci horského kola existují různé typy plášťů, podle toho jaké disciplíně se věnujete či jakému stylu jízdy dáváte přednost. Na rychlejší jízdu jsou zaměřeny pláště (např. XR pláště), které si zachovávají velmi dobrou trakci, ale zároveň i svižnost. Naopak u enduro či trailových plášťů je důraz kladen na dokonalou trakci. Drží i na mokrém, kamenitém a zkrátka velmi drsném terénu.
Pokud milujete sjezdy, rozhodně sáhněte po speciálních sjezdových pláštích. Ty jsou uzpůsobeny pro maximální ovladatelnost při agresivní rychlosti během sjíždění a udrží se na jakémkoli terénu, zároveň umožní rychle zabrzdit.
Lze tedy pořídit nejrůznější typy plášťů na horská kola, dle toho, zda upřednostňujete maximální trakci v jakýchkoli podmínkách, či naopak vysokou rychlost – nebo cokoli mezi tím. Například značka Bontrager nabízí hned šest variací v tomto spektru, včetně univerzálnějších variant ležících někde uprostřed.
Pláště na treková a krosová kola
Treková a krosová kola jsou poměrně často kladena do jedné kategorie. Důvodem může být, že jde o relativně mladé druhy jízdních kol, přičemž oba typy se vyznačují tím, že jde do jisté míry o jakési univerzální crossovery. Rozdíly zde však přece jen jsou a na to je třeba myslet i při výběru plášťů.
Treková či trekkingová kola jsou určena primárně pro dlouhé cyklotúry a výpravy. Třeba i několikadenní. Primárně jsou stavěna na zpevněné cesty, ale poradí si i s nějakým terénem. Jsou velmi dobře vybavená a důraz je kladen na komfort a praktičnost. Krosová kola jsou sportovnější, spíše na kratší (resp. běžně dlouhé, jednodenní) vyjížďky. Stavěna jsou tak, aby byla dostatečně rychlá na silnici, ale nezalekla se ani terénu, když bude potřeba nějaký zdolat.
Treková i krosová kola si dobře poradí na asfaltkách, cyklostezkách i prašných a lesních cestách. Průměr plášťů je nejčastěji 622 mm (28 palců). Šířka však bývá od cca 28 mm do cca 50 mm (2 palce). Pláště na treková kola bývají rychlejší, s méně hrubým vzorkem, a tedy i nižším valivým odporem. Představují tedy typicky kompromis mezi silničními a MBT plášti s dostatečnou rychlostí, ale i slušnou trakcí, která zajistí stabilitu a drží i na mokrém či horším terénu.
Pláště na silniční kola
Silniční kola jsou stavěna na maximální rychlost a výkon. Těmto požadavkům se zcela podřizuje vše ostatní. Tato kola mají velmi položený sed a nenabízejí žádné (či minimální) pohodlí. Jsou lehká, méně odolná – neporadí si ani v lehkém terénu. Určena jsou výhradně na asfaltové, pevné silnice. Zde dosahují skvělé akcelerace i rychlosti.
Pláště jsou velmi úzké. Mívají max. 28 mm, velmi oblíbené a osvědčené jsou 23mm pláště a dnes se oblibě těší i 25 mm pláště, které jsou přece širší a poskytnou lepší stabilitu a komfort. Průměr je 28 palců.
Pláště mají jen velmi jemný vzorek. Nezvládnou terén, ale měly by být schopné odvádět do jisté míry vodu za mokra. Na silniční kola se používají pláště s duší i bezdušové, s drátěnou i skládací patkou anebo i pláště známé jako galusky. Podle tohoto typu pláště se ostatně silničním kolům dříve přezdívalo „galuskáče“.
Tyto pláště jsou velmi lehké, skvěle se chovají v zatáčkách a i při defektu lze ještě popojíždět. Dnes už je lze však považovat za spíše překonané a kromě fajnšmekrů a tradicionalistů už po nich sáhne spíše málokdo.
Pláště na městská kola
Městská kola jsou zaměřena na komfort a obratnost v městském prostředí. Nejsou sportovní, rychlá ani určená do terénu. Průměr typicky 28 palců a šířka se může nacházet v podobném rozpětí jako u trekových kol – tedy až po 2 palce. Pláště mívají jemný, hladší vzorek vhodný na asfalt a dlážděné cesty. U městských kol (a tedy i plášťů) je kladen důraz na komfort, stabilitu, ovladatelnost.
Materiálové zpracování pláště
Pláště se vyrábějí z pryžových směsí, které mohou mít velmi různorodé složení. Toto složení jim pak dává specifické vlastnosti. Zjednodušeně lze rozdělit zejména měkčí a tužší směsi, přičemž ty měkčí mají obecně vzato lepší vlastnosti v terénu díky vyšší přilnavosti, kdežto tuhé směsi omezují valivý odpor. Tuhé směsi mají i vyšší odolnost vůči defektu a celkovou životnost. Často výrobci kombinují u jediného pláště i více směsí pro dosažení adekvátních vlastností a kompenzaci nedostatků.
Z hlediska zpracování je důležitá i kostra pláště tvořená textilií. Zde je směrodatná především hustota této tkaniny. Tato hustota je udávaná jednotkami EPI nebo TPI. Čím je hustota vyšší, tím nižší je valivý odpor a do určité úrovně i odolnost pláště vůči defektu a celková životnost. Pláště s vysokým EPI používají především závodní jezdci. Příliš vysoká hodnota (127 a více) však může naopak riziko defektu zvýšit. To lze při závodní jízdě pominout, ale pro běžné ježdění se plášť stává nepraktickým.
Pro běžné ježdění jsou vhodné pláště se zhruba polovičním EPI. Pláště s nízkou hustotou jsou vhodné jen pro rekreační jízdu. Pod 20-30 EPI už jde o velmi levné a nepříliš kvalitní pláště. Ideální je tedy pro běžné použití hledat EPI cca 50 až 70. Hodnota TPI může být trochu více matoucí.
Pláště s drátěnou či skládací patkou
Patka je důležitou součástí u klasických plášťů s duší (clincher), protože s její pomocí se vsazuje do ráfku. Základnější variantou je plášť s drátěnou patkou. Jde o levnější řešení, ale to je taky jediná výhoda. Drátěná patka má vyšší hmotnost a plášť nelze složit. Rovněž montáž je náročnější.
Vyšší ligu představují skládací pláště s kevlarovou patkou. U těchto plášťů vás potěší mnohem snazší montáž i lepší usazení v ráfku. Dále jsou pláště lehčí a dají se snadno složit pro lepší přepravu. Jedinou nevýhodou je vyšší cena.
Vyplatí se bezdušový plášť?
Další variantou jsou bezdušové (tubeless) pláště, které těsní i bez tohoto prvku. Mají vlastnosti, které někteří jezdci ocení. Spíše však půjde o zkušenější a náročnější jezdce. Bezdušové pláště si velmi dobře vedou v terénu a skvěle přilnou i díky tomu, že v nich lze mít menší tlak. Další velkou výhodou je lepší ochrana před defektem. Plášť není tak náchylný k proražení a těsnící tmel dokáže průraz zacelit. Tyto pláště jsou taky o něco lehčí.
Nevýhodou naopak je vyšší cena a výrazně náročnější montáž. Tyto pláště taky potřebují speciální ráfky, na které půjdou nasadit, poněkud horší je i utěsnění. Celkově vzato nejde o pláště pro rekreační cyklisty. Pro ty bude mnohem lepší klasická dušová varianta.
Velikost pláště
Velikost plášťů se nejčastěji udává v palcích, ale přesnější je metrické ETRTO značení v milimetrech. Takové označení může vypadat například 50 – 622, přičemž číslo 50 udává vnější šířku pláště a číslo 622 vnitřní průměr pláště. Oba údaje jsou v milimetrech. ETRTO rozměr je nejjistější, proto je vhodné se zaměřit především na něj.
Průměr se vybírá dle velikosti kola, ale šířka je do jisté míry volitelná (v určitém rozpětí). Čím širší plášť, tím vyšší stabilita a přilnavost v terénu. Čím užší, tím vyšší rychlost, lepší akcelerace. Vybírejte tedy dle toho, jaké vlastnosti jsou pro vás nejdůležitější.
Vzorek
Zkušenější cyklista jistě na první pohled podle vzorku pozná, jaké má daný plášť vlastnosti a určení. Plášť, který bude skvělý na měkký či podmáčený podklad, jako je mokrá tráva, bláto, písek apod., poznáte podle řídkých, ale výrazných, vysokých výstupků. Na tvrdé povrchy do sucha je zase vzorek hustý, ale méně vystouplý.
Samozřejmě dnes existují i různé varianty kompromisních a univerzálních řešení a vzorek je často mimořádně sofistikovaný a propracovaný, aby zvládal nejrůznější podmínky.
Ceny plášťů na kolo
Kolik stojí kvalitní pláště na kolo? Cenové relace jsou poměrně různorodé a je jasné, že jiné nároky a jinou cenu plášťů zvolí příležitostný rekreační cyklista a třeba aktivní závodní cyklista. Ale jaké jsou tedy základní kategorie?
✅ Pláště na kola do 400 Kč
V této relaci seženete levnější pláště na horská, treková i silniční kola. Nejčastěji pak půjde o užší pláště pod 2 palce, modely dušové s drátěnou patkou a spíše levnějším jednodušším zpracováním. Spíše pro rekreační a méně náročné zájemce.
✅ Pláště na kola do 1000 Kč
Obrovský výběr plášťů pro všechny typy kol. Nechybí skvělý sortiment bezdušových modelů, ale třeba i galusek a speciálních typů plášťů. Velmi výrazné je zastoupení širších plášťů od 2 palců.
✅ Pláště na kola nad 1000 Kč
Modely pro náročnější a náročné zájemce. Jasně převažují modely s kevlarovou patkou, ale je zde i velký sortiment bezdušových modelů. Můžete vybírat i velké šířky plášťů.
Nejlepší značky plášťů na kolo
Kteří výrobci nabízejí zajímavý výběr kvalitních plášťů za odpovídající ceny? Zde je několik tipů.
- Maxxis – Obrovský výběr a jedna z vůbec nejprodávanějších značek. Jasně převažuje nabídka MBT plášťů s šířkou nejčastěji 2,4 či 2,5 a 2,6 palců, ale sortiment pokrývá skoro kompletní spektrum možností.
- Schwalbe – Kolosální sortiment a jedna z nejznámějších a nejžádanějších značek. Pláště Schwalbe mají skvělá hodnocení, zahrnují modely pro horská, treková i silniční kola a nejrůznější varianty.
- Continental – Skvělý výběr a osvědčená značka. Pláště pro horská i jiná kola. Různé druhy, zpracování a varianty velikostí. Špičková hodnocení.
- Author – Levnější pláště a omezený výběr. Především pro horská kola. Volba spíše pro méně náročné rekreační jezdce.
Produkt | Info | Hodnocení | ||
---|---|---|---|---|
#1 | Schwalbe Racing Ralph | ✔️ S kompletně přepracovaným vzorkem ✔️ Perfektní trakce, zrychlení i brzdění ✔️ Bezdušové použití 📌 od 650 Kč | ⭐ 100 % | Číst recenze |
#2 | Maxxis Ardent EXO TR plášť kevlar | ✔️ Lehký závodní plášť ✔️ Tubeless ready pláště ✔️ Na boku vrstva odolná proti proříznutí a oděru 📌 od 800 Kč | ⭐ 98 % | Číst recenze |
#3 | Schwalbe Smart Sam | ✔️ Výborný univerzál ✔️ Dobře se odvaluje, zabírá, dlouho vydrží ✔️ Plášť vhodný do každého terénu 📌 od 500 Kč | ⭐ 95 % | Číst recenze |
#4 | Schwalbe Hurricane | ✔️ Vynikající plášť pro všechny terény ✔️ Moderní, dynamický profil ✔️ Velmi trvanlivá směs, široký rozsah použití 📌 od 700 Kč | ⭐ 93 % | Číst recenze |
#5 | Maxxis IKON | ✔️ Lehký závodní plášť ✔️ Směs dual ✔️ Drátová patka ✔️ TPI 60 📌 od 450 Kč | ⭐ 90 % | Číst recenze |
#6 | Continental Race King | ✔️ Plášť do lehčího až středně těžkého terénu ✔️ Ideální na suché a rychlé tratě ✔️ Univerzální rychlý plášť 📌 od 530 Kč | ⭐ 87 % | Číst recenze |